Vaniljdrömmar

Trevlig lördag på er alla!
 
Idag tänker jag dela med mig av ett recept på drömmar. En riktig klassiker som aldrig blir omodern, de är ju så himla goda! Just de här drömmarna är gjorda med vanilj och jag har faktiskt också använd mitt hemgjorda vaniljsocker som jag gjorde i början på veckan. Receptet på det hittar du här.
 
Jag ska erkänna att jag och alla degar som liknar mördeg inte alls kommer överens. De blir ALLTID för torra liksom. När det står "rulla degen till två längder" i ett recept så faller min deg alltid sönder i smulor. Jag har testat allt! Jag skulle helt enkelt behöva gå en kurs i hur man handskas med mördeg. Så de här kakorna har jag faktiskt inte rullat utan snarare klämt ihop, men titta! De blev väldigt goda och ser ju helt okej ut ändå ;)
 
Recept:
  • 100 g rumsvarmt smör
  • 2 dl socker
  • 1 dl hemgjord vaniljsocker (går att byta ut mot en extra dl vanligt socker)
  • 2 tsk vaniljsocker (sånt som du köper på affären)
  • 1 dl olja (jag använde rapsolja)
  • 1 tsk hjorthornssalt
  • ca 4 dl vetemjöl
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 150 grader.
  • Rör smör, socker och båda sorterna vaniljsocker till en smidig smet.
  • Tillsätt oljan lite i taget och fortsätt röra.
  • Blanda hjorthornssaltet med lite av vetemjölet och rör sedan ned det i smeten.
  • Arbeta in resten av mjölet. Använd bara så pass mycket mjöl att degen blir fast och går ihop.
  • Dela degen i så många kakor du vill ha och rulla delarna till bollar (här klämmer jag alltid ihop mina eftersom att de inte går att rulla)
  • Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper.
  • Grädda kakorna mitt i ugnen ca 20 min. Kakorna ska börja spricka upp när de är färdiga
Ät och njut! Jag och sambon åt upp nästan alla kakorna direkt. Tvingade mig att spara några som jag slog in fint och gav bort.
Ha en fortsatt trevlig lördag på er alla :)
 
 
Bakning, Kakor, Recept | Bakning, Drömmar, Vanilj, Vaniljdrömmar, recept | |
Upp