Vaniljsocker

 Hej!
 
Idag tänkte jag ge ett snabbt litet tips. Det här med vaniljsocker. Enligt mig passar lite vanilj i allt även om det inte är huvudsmaken så tycker jag alltid att det bidrar till helheten. Jag använder helst vaniljpulver eller vaniljstång. Men med vaniljstången känns det som om man får slänga en så stor del efter att man har skrapat ut fröna. Visst man kan koka med den ibland men det kanske inte alltid passar så nu har jag testat att göra eget vaniljsocker! 
 
Du behöver:
  • 1 st Urskrapad vaniljstång
  • 2-3 dl Socker/sockerbitar (jag använde mig av ca 2,5dl sockerbitar just den här gången)
Gör så här:
  • Lägg den urskrapade vaniljstången i en burk utan lock tillsammans med sockerbitar (hade ett helt paket sockerbitar som jag inte visste vad jag skulle göra av så passade på att använda dem nu när det ändå skulle ner i mixern). Hur mycket socker du har bestämmer du själv men ju mindre socker ju kraftigare vaniljsmak.
  • Låt den ligga några dagar tills vaniljstången har torkat.
  • Kör sedan alltihop i en mixer. Japp, jag mixade hela vaniljstången.
Sen är det bara att använda som vanligt socker fast med en fantastisk vaniljsmak! Jag kommer lägga upp flera recept som jag använt mig av den här vaniljsockret i senare :)
 
 
Bakning, Recept, Tips | Bakning, Tips, Vanilj, Vaniljsocker, Vaniljstång, recept | |
#1 - - Sarah:

Va kul me tips :)

Svar: Tack! Vad roligt att du tycker det :)
Whisk and Stir

Upp