Prinsess-semla

Äntligen tisdag!
Jag vet att det är lite sjukt att längta så pass mycket tills man kan äta så många semlor man bara orkar med gott samvete, men det är ju så gott! Hur många brukar ni äta på fettisdagen? Jag kan lätt få i mig 2-3 stycken :D
 
Årets nykomling är ju Prinsess-semlan och den här gången lät det ju faktiskt så gott att jag blev tvungen att testa. Så här är min variant på Prinsess-semlan, himla god blev den också om jag får säga det själv! :)
 
Receptet är till två stycken minisemlor och receptet på semmelbullarna hittar du här.
 
Recept:
  • 2 st semmelbullar
  • 1½ dl grädde
  • ca 50-60 g marsipan
  • potatismjöl/florsocker till utkavling
  • 1 msk hallonsylt
Garnering:
  • Florsocker
Gör så här:
  • Färga marsipanen om du vill ha den i någon annan färg än den du köpt den i.
  • Vispa grädden, inte för hårt men den ska ändå vara fast.
  • Spackla semmelbullen med ett tunt lager grädde (bara för att marsipanen ska sitta kvar ordentligt).
  • Kavla ut marsipanen tills den är ca ½ cm tjock (jag använder potatismjöl/florsocker när jag kavlar) och tillräckligt stor för att du ska kunna klä din semla med den.
  • Lyft upp marsipanen och lägg den över semlan. 
  • Släta ut alla veck genom att dra försiktigt i marsipanens nederkant och dra efter med handen.
  • Skär bort all överflödig marsipan.
  • Skär ett lock i den marsipantäckta bullen.
  • Gräv ut/tryck ett litet håll i bullen och fyll med ½ msk hallonsylt i varje bulle.
  • Spritsa på resten av grädden på bullarna.
  • Sätt på locket och pudra med florsocker. 
Dom här ser verkligen lite extra lyxiga ut, som små bakelser. Supergoda att variera dina vanliga semlor med! ;)
Bakelse, Bakning, Recept | Bakning, Prinsess-semla, Semla, Semmelbullar | |
Upp