Semmelbullar grundrecept

Hej alla bakglada!
 
Idag ska jag bjuda er på mitt grundrecept på semmelbullar. Oavsett vad för semla jag sedan ska göra (klassiks, vanilj, choklad, prinsess) så använder jag alltid den här bullen. Receptet kommer från börjar från min farmor så jag har i princip vuxit upp med den här semlan och för mig finns det ingen godare semmelbulle! Jag skulle absolut kunna äta bara bullarna utan att göra i ordning semlorna! :D
 
Så här kommer mitt favoritrecept, (tack världens bästa farmor) baka och NJUT! :D
 
Recept:
  • 100 g smör
  • 3 dl mjölk
  • 50 g röd jäst
  • ½ tsk salt
  • 1 dl strösocker
  • 1 ägg + 1 ägg till pensling
  • ½ tsk hjorthornssalt
  • ca 1 liter mjöl
Gör så här:
  • Smält smöret och tillsätt mjölken så att vätskan blir ljummen (fingertemperatur, ca 37 grader).
  • Fördela jästen i en bunke och slå på lite av degvätskan.
  • Rör ut jästen och tillsätt resten av degvätskan.
  • Tillsätt salt, strösocker, ägg, hjorthornssalt och rör ihop.
  • Tillsätt mjölet lite i taget tills du får en smidig men lite klibbig deg.
  • Låt degen jäsa under bakduk i 30 min.
  • Rulla bullarna, dom jäser ganska mycket så gör dom inte för stora. Det funkar utmärkt att göra både vanliga semlor och minisemlor, du gör det du tycker är bäst (jag brukar göra några vanliga och några mini av samma sats).
  • Sätt ugnen på 250 grader.
  • Jäs bullarna under bakduk i 30 min.
  • Pensla bullarna med ägg.
  • Grädda mitt i ugnen 5-10 minuter eller tills de fått fin färg. Bullen ska vara torr när du provsticker den.
  • Låt bullarna svalna på ett galler tills de är helt svala.
Sen är det bara att göra klart dina semlor (eller låta en och annan bulle slinka ned precis som de är) :D
 
Bakelse, Bakning, Bullar, Recept | Bakning, Semla, Semmelbullar, Semmelbullar grundrecept, recept | |
#1 - - rememberthiis.blogg.se:

gott :)

Svar: Ja dom är riktigt goda kan jag lova! :D
Whisk and Stir

Upp