Limehjärtan

Hej alla! 
Nu kommer det kanske bli lite skryt men ni får stå ut!😉 Jag lovar att hålla det kort. Det är nämligen så att jag  ÄNTLIGEN, för första gången, lyckats med att göra en mördeg som inte totalt smulades sönder när jag försökte kavla ut den (jag ska erkänna att den var lite i kladdigaste lagret men var sjutton!) och vilken känsla! 

Självklart måste jag dela det här receptet med er. Jag valde att lägga ihop kakorna med fyllning mellan men de går också alldeles utmärkt att äta precis som dom är vilket är anledningen till att jag sparde och grädda de små hjärtana som jag stansade ut. Det blir dubbla kakor för hälften av arbetet, dubbelt så bra alltså!😊 
 
Här hittar du receptet på Royal icing som jag använda för att dekorera framförallt de små kakorna med också de stora Royal icing
 
Recept:
  • 200g rumsvarmt smör
  • 1½ dl socker
  • 1 äggula
  • 1 tsk vaniljsocker
  • Skalet från 1 lime
  • Ca 4¾ dl vetemjöl
Fyllning: 
  • 50g rumsvarmt smör
  • 2½ dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
Gör så här:
  • Vispa ihop smör och socker vit och poröst. 
  • Tillsätt äggula, vaniljsocker och rivet limeskal.
  • Arbeta ihop till en smidig smet.
  • Tillsätt vetemjölet lite i taget och arbeta ihop till en deg (var försiktigt så att det inte blir för mycket/för lite mjöl i degen)
  • Vira in degen i plastfolie och lägg i kylen i minst 30 min.
  • Dela degen i två delar och kavla ut den tunt.
  • Ta ut kakorna med en utstickande (du kan välja vilken form du vill men jag använde en rund).
  • Kavla ut degen igen och ta ut fler kakor tills hela degen är använd.
  • Stick ut ett litet hjärta (eller annan form) ur hälften av kakorna.
  • Släng inte hjärtana du sticker ut. Lägg dom på plåten bredvid och grädda dom också.
  • Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen 8-10 min, de ska inte få någon färg (utom möjligtvis lite i kanterna).
  • Låt kakorna svalna på plåten.
Gör fyllningen:
  • Rör ihop alla ingredienserna med en gaffel till en smidig fyllning som du kan arbeta med händerna.
Sätt ihop kakorna:
  • Ta en liten kula av fyllningen och lägg på de hela kakorna (jag kom underfund med att det var enklast att använda händerna och trycka ut fyllningen på kakorna). 
  • Lägg sedan på kakorna med de utstansade hjärtana.
  • Ha dom precis som dom är eller lägg i lite hallonsylt i några av hjärtana.
  • Gör icingen.
  • Lyxa till dina kakor genom att ringla lite Royal icing över dom.
  • Fyll hela de små hjärtana med icingen, hur du gör finns i receptet på icingen (länk längre upp i inlägget).
  • Låt torka ordentligt.
Passa på att lägga upp dina kakor fint och imponera på dina gäster med de här supergoda superfina lyxkakorna och se till att unnan dig själv några stycken också😊!
 

Bakning, Kakor, Recept | Bakning, Hjärtan, Mördeg, Mördegskakor, Royal icing, Vanilj, recept | |
Upp