Royal icing

Trevlig lördag på er alla bakglada! :)

Här kommer ett recept på glasyr som du kan dekorera nästan allt med. Jag kör den på kakor, bullar, tårtor och massor av annat! Den kallas för Royal icing och till skillnad från vanlig glasyr (som du gör på bara florsocker och vatten) så tycker jag att den här blir lite tjockare och lättare att arbeta med då den känns lite stabilare och torkar snabbare. Sen är den väldigt smidig att färga i vilken färg du vill! :)

Vi kan väll säga att jag behöver öva lite mer på min spritsning men för att vara första gången jag spritsar kakor så här så är jag rätt nöjd ändå måste jag säga! XD Jag tycker ju ändå att det blev väldigt söta och skulle ge bort dom med stolthet.

Royal icing är ett superbra tips när du vill ge dina kakor det där lilla extra, göra dom lite lyxigare och få till wow-känslan ;)

Recept:

  • 1 st äggvita
  • 200 g florsocker
  • 1 tsk citronsaft/vatten
  • ev. pastafärg och smaksättning

Gör så här:

  • Vispa äggvitan försiktigt.
  • Sikta sedan ned florsocker lite i taget tills du fått en riktigt tjock glasyr (du ska först lägga kanten på kakan så det är viktigt att glasyren inte är för tunn för då rinner den bara ut).
  • Tillsätt eventuell smaksättningen men var försiktig så att det inte blir för mycket så att glasyren blir för rinnig.
  • Spritsa kanten (konturen) på kakorna så att du får som en ram som du sedan kan fylla.
  • Tillsätt pressad citron eller vatten tills du fått en fin rinnig glasyr som flyter ut fint (jag valde citron för jag tycker om när glasyren får lite citronsmak och inte blir så söt men om man inte gillar det så går det lika bra att använda vatten).
  • Spritsa ut den tunna glasyren på varje kaka (innanför ramen). Jag hjälpte min glasyr att flyta ut lite men hjälp av toppen på en tandpetare.
  • Låt kakorna torka ordentligt innan du äter dem eller lägger dem i en burk för förvaring.

Asså hur söta är dom inte?! Urgulliga om du frågar mig, passar perfekt att bjuda någon du tycker om på! :)

 
Bakning, Kakor, Recept, Tips | Bakning, Glasyr, Royal icing, recept | |
Upp