Kardemummahjärtan med vaniljfyllning och glasyr!

Glad alla hjärtans dag på er alla!
 
Vi börjar den här Alla hjärtans dagen med ett recept på fantastiskt söta bullar! :)
Jag gör dom hjärtformade med vaniljfyllning och glasyr. Fina att bjuda på, inte krångliga att göra och väldigt goda. Och allting blir ju lite extra fint med glasyr på ;)
Receptet på glasyren hittar du här
 
Recept:
  • 2,5 dl mjölk
  • 25 g jäst för söta degar
  • 0.5 dl socker
  • 1 tsk kardemumma
  • ca 0.5 dl salt
  • Ca 400 g vetemjöl
    75 g rumsvarmt smör
  • + 1 st ägg för pensling
Fyllning:
  • 75 g rumsvarmt smör
  • 0,5 dl socker
  • 1 msk vaniljsocker
Gör så här:
  • Värm mjölken till 37 grader (fingervarmt).
  • Smula jästen i en bunke och tillsätt lite av mjölken.
  • Rör ut jästen innan du tillsätter resten av mjölken.
  • Tillsätt socker, kardemumma och salt. Rör ihop.
  • Tillsätt vetemjölet lite i taget till du har en fast fin deg.
  • Tillsätt smöret och arbeta ihop ordentligt ca 5 min i maskin eller 10 min för hand.
  • Låt degen jäsa under bakduk ca 30 min.
  • Blanda samman alla ingredienserna till fyllningen i en bunke.
  • Dela degen i två delar och kavla ut till en rektangel på lätt mjölat bakbord.
  • Bre på fyllningen och rulla ihop degen från två håll (två motsatta håll) tills de möts på mitten.
  • Skär upp bullarna och nyp ihop bullarna lite extra i nederkanten, så att det bildar spetsen på hjärtana.
  • Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper och jäs under bakduk i ca 40 min.
  • Sätt ugnen på 225-250 grader. 
  • Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen 5-10 min.
  • Låt bullarna svalna helt innan du ringlar över glasyren och strör över pärlsocker eller minihjärtan.

Bakning, Bullar, Recept | Bakning, Bullar, Hjärtan, Royal icing, recept | |
Upp