Kladdkaka med rabarber

Hej mina vänner!
Midsommar närmar sig och lite ledighet för min del. Vi kommer åka upp till vår sommarstuga utanför Avesta så som vi brukar göra förhoppningsvis bara ta det lugnt och njuta. Får se vilket väder det blir i år, det är alltid lika spännande😝
 
Men till fikat på midsommar behöver man givetvis något gott att mumsa på. Den här kladdkakan med rabarberpuré är helt magisk om jag får säga det själv. Det tog mig och min sambo enbart en dag innan vi hade ätit upp hela kakan själva. Varje gång man var i kylskåpet karvade man en liten bit och då gick det ju snabbt🤣
 
Recept, rabarberpuré:
Kladdkaka:
  • 180 g smör
  • 3 ägg
  • 2 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2¾ dl vetemjöl
  • 100 g vit choklad + några att lägga på toppen
Gör så här, puré:
  • Lägg alla ingredienserna i en kastrull.
  • Låt sjuda på svag värme i några minuter tills allt kokat ihop. Om du använder rabarber kan du koka purén lite längre så att rabarbern är ordentligt mjuk.
  • Kör purén med en stavmixer.
  • Häll upp i en spritspåse.
  • Lägg i kylen tills den har svalna helt. 
Kladdkaka:
  • Smöra och bröa/mjöla en form.
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Smält smöret i en kastrull.
  • Ta bort kastrullen från plattan och tillsätt chokladen. Låt chokladen smälta i smöret under långsam omröring.
  • Tillsätt resten av ingredienserna i kastrullen och rör ihop allting till en smet.
  • Tillsätt chokladen och blanda snabbt ihop.
  • Häll smeten i formen.
  • Strö över resten av chokladknapparna.
  • Grädda kakan mitt i ugnen i 22-30 min, beroende på hur kladdig du vill ha den.
  • Låt kakan svalna i formen och ställ gärna i kylskåpet under natten om du har tålamod att vänta😉
 
Bakning, Kladdkakor, Recept | Bakning, Kladdkaka, Kladdkaka med rabarberpuré, Rabarber, Recept, bakning, recept | |
Upp