Granskottskakor

Hej på er!
Äntligen är det granskottstider! Grannarnas häck är helt full här hemma och jag vill bara ta en burk och plocka allihopa! Men det gör jag givetvis inte😅 Istället blir det en tripp ut i skogen i helgen för att fylla på skafferiet😍
 
Så idag får ni ett granskottsinspirerat recept. Dom här kakorna är gjorda på granskottssirap (receptet hittar du här) istället för vanlig och det blev riktigt gott. Dessutom använde jag samma deg och gjorde en chokladvariant samtidigt, supersmidigt! Nu när jag satt och skrev ned det här receptet fick jag dessutom massa nya idéer till nya kakor så det kommer nog fler kakor med granskottssirap ska ni se!😂
 
Recept:
  • 100 g rumsvarmt smör
  • 1 dl socker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1 msk granskottssirap
  • 1 tsk bakpulver
  • ca ½ dl kakao
  • 2½ dl vetemjöl
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Klä en plåt med bakplåtspapper.
  • Rör smör och socker poröst med en sked.
  • Tillsätt vaniljsocker, granskottssirap och bakpulver och blanda.
  • Dela upp smeten i två bunkar.
  • Tillsätt kakao och hälften av mjölet i den ena.
  • Tillsätt resten av mjölet i den andra.
  • Blanda ihop till en formbar deg.
  • Rulla degen till långa längder.
  • Lägg längderna på bakplåten och platta till dom lite lätt.
  • Grädda mitt i ugnen ca 15 min.
  • Låt svalna ett par minuter innan du skär till dom.
Klicka gärna på hjärtat nedan om ni gillar mina recept❤
 
Bakning, Kakor, Recept | Bakning, Granskott, Granskottskakor, Granskottssirap, Kakor, Recept, bakning, recept | |
Upp