Mördegstårta med hallonmaräng

Hej på er alla!
Måndag och ny vecka. Den här gången hade jag behövt en helg för att vila upp mig efter helgen. Vi hade 30-års fest för sambon i lördags och det blev sent. Väldigt sent! Inte förens 03.30 kom jag tillslut i säng och då var det ändå några som satt kvar och pratade. Vi kan väl säga att söndagen inte blev särskilt produktiv efter det😋
 
Men iaf så hade vi givetvis en tårta på festen. Man fyller ju bara 30 en gång liksom. Vi hade grillmiddag med massa snacks och sedan ost och kex efteråt så den här gången valde jag att göra en lite lättare tårta och inte en traditionell tårta. Därför blev det en mördegstårta med hallonmaräng. Jag har velat testa att göra en mördegstårta jättelänge så nu passade jag på och jag måste säga att den blev helt fantastiskt god! Även jag kunde lätt klämma två stora bitar utan problem och det är nog faktiskt så att den här tårtan hamnar på min topp 5 i favorittårtor!😍
 
Jag körde bottnen i formen av en 3 och en 0 just för att sambon fyllde 30 men givetvis kan ni använda nästan vilken form ni vill. Vill ni använda siffror så hittade jag mina här: Utskrivbara siffror. Sedan skrev jag bara ut dom på vanligt A4 papper och klippte ut. Jag gjorde dessutom degen till botten två gånger. Receptet räcker till en tårta, 2 st siffror. Ska du tex bara göra en 4 så räcker det (man gör två stycken av varje siffra). Men ska du göra 30 som jag gjorde får du dubbla det. Jag valde att först göra en deg och göra klart den innan jag gjorde nästa, bara för att jag tyckte att det var lättare att hantera. Marängen däremot räcker till 2 tårtor, eller en tårta med MYCKET maräng😉
 
Recept:
  • 115 g kallt smör
  • 2½ dl vetemjöl
  • ½ msk socker
  • 1 msk vatten
Hallonpuré:
  • 250 g frysta hallon
Hallonmaräng:
  • 4 st äggvitor
  • 220 g socker
  • 1 nypa salt
  • 8 g vaniljsocker
  • 300 g rumsvarmt smör
  • ½ - 1½ dl hallonpuré
Garnering:
  • Färska jordgubbar
  • Färska blåbär
  • Myntablad
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Ta fram två plåtar och två bakplåtspapper.
  • Tärna ner smöret i en bunke.
  • Tillsätt vetemjölet och sockret.
  • Arbeta snabbt ihop till en smulig deg.
  • Tillsätt vattnet och arbeta ihop tills degen precis går ihop.
  • Rulla ut degen på ett lite lätt mjölat bakplåtspapper (jag valde att kavla ut degen direkt på bakplåtspappret just för att slippa flytta bottnen sen, testade utan första gången och det blev kaos när jag skulle flytta över den till pappret!).
  • Lägg din mall på degen och använd en vass kniv och skär (se till så att mallen håller sig på pappret bara!).
  • Gör en till likadan botten.
  • Flytta bakplåtspappret upp på en plåt och ställ den sedan i kylen (eller ute och det är kallt) i minst en timme.
  • Grädda mitt i ugnen ca 15 min. Botten behöver inte få någon färg men ska sluta vara glansig när den är klar (ja den blir lite bubblig men det sjunker ihop lite när den svalnat).
  • Låt bottnarna svalna helt.
Hallonpuré:
  • Häll hallonen i en kastrull och koka upp.
  • Låt koka på medelvärme och mosa dom lite lätt med en sked.
  • När hallonen är varma/mosade tar du av kastrullen från spisen.
  • Pressa hallonen genom en finmaskig sil.
  • Låt hallonpurén svalna helt.
Hallonmaräng:
  • Ha äggvitor, socker, vaniljsocker och salt i en skål över ett vattenbad. Låt sockret smälta medan du vispar lite för hand då och då.
  • Ta bort skålen från värmen när allt socker har smällt och vispa med elvisp tills det har blivit en fin styv maräng som är helt sval. 
  • Vispa sedan ner smöret i omgångar.
  • Tillsätt lite i taget av hallonpurén, vispa in det i marängen och smaka av.
  • Fortsätt tillsätt hallonpuré tills du har den smak du vill ha (jag hade i så mycket jag kunde utan att marängen skar sig, man får testa sig fram).
Sätt ihop tårtan:
  • Lägg botten på ett fat.
  • Spritsa på maräng med en rund tyll.
  • Lägg på nästa botten (som är av samma siffra/form).
  • Spritsa på marängen igen.
  • Dekorera med färska jordgubbar, blåbär och myntablad.
 
Bakning, Recept, Tårtor | Hallon, Hallonmaräng, Mördeg, Mördegstårta, Mördegstårta med hallonmaräng, Tårta, Tårtbotten, Tårtfyllning | |
Upp