Lemon curd

Hej på er!
Har ni snö hos er? Här är det MASSOR. Det slutar liksom inte snöa och jag ska erkänna att jag är så innerligt less på det nu. Nu vill jag ha vår, värme och sol! Jag vill kunna plantera i mitt land och plocka bär och rabarber direkt på tomten. Längtar verkligen efter sommaren nu!
 
I alla fall så har jag länge velat testa att göra lemon curd så nu blev det äntligen av. Det var ju inte så himla svårt. Jag hade sett framför mig att det hela var hur klurigt som helst men det gick ju riktigt bra om man får säga det själv😄 Curden använde jag sedan som fyllning i några helt magiska muffins som jag bakade. Receptet får ni senare i veckan så håll utkik. Receptet på lemon curd bjuder jag på redan nu😘
 
Recept:
  • 3 citroner
  • 100 smör
  • 3 ägg
  • 2 dl socker
Gör så här:
  • Skrubba 2 citronerna ordentligt under varmt vatten.
  • Riv skalet från de två skrubbade citronerna.
  • Pressa saften ur alla tre citronerna.
  • Lägg smöret i en skål och ställ en sil ovanpå.
  • Blanda saften, skalet, ägg och socker i en tjockbottnad kastrull.
  • Sjud krämen under konstant omrörning på medelvärme tills den tjocknat (skulle det vara så att det blir några ägg klumpar så var bara lugn, dom silas bort sedan och curden smakar lika bra ändå!).
  • Ta bort kastrullen från värmen och häll krämen genom silen ner på smöret.
  • Rör ihop krämen med smöret.
  • Kontaktplasta och låt svalna i kylskåpet.
Använd sedan curden som fyllning i kakor, bullar eller tårtor. Lemon curd håller ca 2 vecka i kylskåpet i glasburk med lock men går även utmärkt att frysa!
Klicka gärna på det lilla hjärtat här nedan om du gillar mina recept❤
 
Bakning, Kräm, Recept | Bakning, Curd, Kräm, Lemon Curd, Lemoncurd, Tårta, recept | |
Upp