Dammsugare

Hej på er!
Visst har det varit lite skönt med lite extra ledigt den här veckan? Ändå är det lika skönt att det är fredag imorgon igen, underligt det där ;)
 
Får ni liksom jag en hel del skärvor kvar av tårtbottnar när ni bakar? Jag brukar alltid skära till toppen på mina så att de blir raka vilket leder till en hel del spill. Det här spillet är helt perfekt att göra dammsugare på! Jag spar alltid små påsar i frysen med resterna i så tar jag fram dom när jag ska göra dammsugare. Verkligen superbra! :)
 
Recept:
  • 100 g smör
  • 1 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1-2 msk kakao 
  • 3-6 dl kaksmulor/tårtbotten smulor.
  • 1-2 tsk arraksessens (jag använde 1½ tsk essens, det tyckte jag blev lagom)
  • 250-300 g marsipan
  • ca 100 g choklad
Gör så här:
  • Lägg smör i en bunke.
  • Sikta i florsocker, vaniljsocker och kakao.
  • Rör ihop det tills det blir lite poröst (jag brukar använda elvispen).
  • Tillsätt kaksmulorna och rör ihop. Använd så mycket kaksmulor du behöver för att få en fin konsistens, degen ska gå att rulla.
  • Smaka av med arrakessens.
  • Rulla degen till två långa rullar i lagom tjocklek.
  • Ställ degen kallt ca 20-30 min.
  • Kavla ut marsipanen ganska tunt (den behöver inte vara papperstunn och genomskinlig)
  • Klä in degrullarna med marsipanen och skär i lagom stora bitar.
  • Smält chokladen antingen i mikron eller i ett vattenbad.
  • Doppa ändarna i choklad och ställ kall tills de stelnat.
Känns lite extra lyxigt att kunna servera hemgjorda dammsugare. Och det är ju mycket lättare att göra än vad man fösta kan tro, testa själva så får ni se! :D
Bakelse, Bakning, Choklad, Godbitar, Recept | Bakelser, Bakning, Dammsugare, recept | |
Upp