Vaniljkräm

Hej på er! 
Måndag igen, veckorna bara springer förbi! Men ny vecka nya tag och så har det verkligen varit för mig med vaniljkräm. Första gångerna jag gjorde egen vaniljkräm var det katastrof. Det blev äggröra av alltihop hela tiden! Jag var så himla frustrerad när jag stod där så min sambo ofta gick hemifrån redan innan jag börjat för han visste hur det skulle sluta.
 
Men så nu efter några misslyckanden och väldigt många svordomar har jag äntligen fått till det! Och det är ju inte alls svårt! Nu tycker jag istället att det är jättekonstigt att jag inte fick till det förut, tänk så fort det kan vända! Och nu skulle jag aldrig kunna tänka mig att köpa en färdig eller göra en på pulver igen!
 
Men några saker är viktiga att tänka på. Dels när du värmer på krämen sista gången så är det verkligen superviktigt att du rör hela tiden för annars blir det äggröra, du anar inte hur fort det går när den väl börjar tjockna och dessutom finns det en risk att du bränner krämen i botten om du inte rör och inget av det är särskilt trevligt. Sedan är det också viktigt att du kontaktplastar den varma krämen när du väntar på att den ska svalna. men kontaktplasta menar jag att du lägger plastfolien så att den ligger i kontakt med krämen och det ska vara i hela skålen. Annars kommer det bildas kondens på insidan av plasten när värmen inte har någonstans att ta vägen och det kan leda till bakterier som vi verkligen inte vill ha där.
 
Så två saker, rör hela tiden och kontaktplasta så kommer det gå fint! Kan vara så att du behöver ett stort mått tålamod också, precis som jag behövde de första gångerna ;)
 
Recept:
  • 6 st äggulor
  • 130 g strösocker
  • 40 g maizena
  • 1 st vaniljstång
  • 375 g mjölk (3%)
  • 30 g osaltat smör
Gör så här:
  • Blanda äggula, socker och maizena i en bunke.
  • Häll mjölken i en kastrull.
  • Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Ha i både frön och stången i mjölken.
  • Koka upp under omrörning och ta sedan ur stången.
  • Häll mjölken i äggula blandningen och blanda väl.
  • Häll tillbaka allting i kastrullen.
  • Värm på medelvärme tills det blir en tjock fin kräm. OBS! Det är nu du ska röra!
  • Häll krämen i en skål.
  • Tillsätt smöret och blanda tills det har smällt.
  • Plasta med kontakt och låt svalna i kylen.
Sedan är det bara att använda den till alla tänkbara godheter! :)
Bakning, Kräm, Recept | Bakning, Kräm, Vanilj, Vaniljkräm, recept | |
Upp