Sockerlag

Hej på er!
Hoppas ni haft en trevlig helg! Helgerna är ju perfekta tillfällen att baka tårtor på, eller hur?! När jag sätter ihop mina tårtor brukar jag oftast fukta mina bottnar med sockerlag. Sockerlag kan ju användas till ganska så mycket saker men jag använder det oftast till tårtbottnar. Det är helt perfekt och gör bottnarna så där fantastiskt saftiga och goda. Annars kan det också användas i drinkar eller något annat gott :)
 
Så idag tänkte jag bjuda er på mina favoritrecept på sockerlag. Ni får tre stycken, den klassiska sockerlagen, en vanilj sockerlag och en champagne sockerlag. 
 
Klassisk sockerlag:
  • 1 dl socker
  • 2 dl vatten.
Gör så här:
  • Slå både vatten och socker i en kastrull och koka upp.
  • Låt koka tills sockret lösts upp.
  • Låt svalna.
 
Vaniljsockerlag (eller vaniljsirap)
  • ½ dl socker
  • ½ dl vatten
  • ¼ tsk vaniljpulver
Gör så här:
  • Blanda socker, vatten och vaniljpulver i en kastrull.
  • Koka upp och låt sjuda i ca 10 min.
  • Låt svalna.
 
Champagnen i det här receptet kan bytas ut mot likör, juice eller liknande. Om du väljer en likör som är väldigt söt så kan du minska något på sockermängden så att allt inte blir för sött.
 
Champagne sockerlag:
  • 1 dl vatten
  • 1 dl socker
  • 1 dl champagne
Gör så här:
  • Koka upp vatten och socker i en kastrull.
  • Koka tills sockerkristallerna har lösts upp.
  • Ta av kastrullen från plattan.
  • Tillsätt champagnen och rör om försiktigt.
  • Låt svalna.
 
Receptet på vaniljsirapen är hämtat ur boken Lomelinos tårtor av duktiga Linda Lomelino
 
Bakning, Dryck, Recept, Tips, Tårtor | Bakning, Champagne sockerlag, Sockerlag, Tips, Tårta, Vaniljsockerlag, recept | |
Upp