Mintkyssar

Hej på er!
Jag fortsätter på temat julbak. Det blir liksom inte så himla mycket annat bakat denna tid på året😉
Men jag älskar ju att julbaka så mig gör det ingenting!
 
Idag ska jag bjuda på ett recept som jag själv inte alltid varit förtjust i men som jag nu har ändrat åsikt om. Det är en av min pappas favoriter: Mintkyssar. Man skulle kunna säga att det här är ett snabbrecept på mintkyssar, de blir inte jättehårda utan stelnar bara lite lätt. Förvara dessa på ett fat, jag testade i burk och det är anledningen till att det inte är så många mintkyssar på mina bilder😂 Resterande fick vi gröpa ur med sked och äta!
 
Gör så här:
  • 1 st äggvita
  • 5 droppar pepparmintsarom
  • 3½dl florsocker
  • 25 g mörk choklad
Gör så här:
  • Lägg ett rent bakplåtspapper på en plan yta
  • Vispa upp äggvitan till ett hårt skum.
  • Droppa i pepparmintsaromen och rör om.
  • Sikta ner florsockret.
  • Vispa till en fast och klibbig smet.
  • Häll upp smeten i en spritspåse med en lagom stor rund tyll.
  • Spritsa ut små runda kakor på bakplåtspappret. Det är inte helt lätt men är man lite envis så går det. Jag snyggade till mina lite med ett finger efter att jag hade spritsat dom.
  • Låt torka i rumstemperatur ca 8 timmar eller över natten.
  • Smält den mörka chokladen.
  • lägg en liten klick choklad på varje mintkyss.
  • Låt stelna.
  • Förvara på en tallrik i rumstemperatur (jag brukar lägga lite plastfolie över så att det inte står helt öppet)
Tryck gärna på hjärtat nedan om du gillade mitt recept❤
 
Bakning, Godis, Julbak, Recept | Bakning, Godis, Julbak, Julgodis, Mintkyssar, Recept, recept | |
Upp