Kladdkaka med chokladmaräng

Hej på er!
Imorgon är det kladdkakans dag! Jag tänker tjuvstarta redan idag med att dela med mig av ett recept på en extra lyxig kladdkaka. Denna blir nämligen extra bra om du bakar kakan idag och gör klart det sista imorgon. Dessutom är det ju skönt att slippa vänta på att kakan ska svalna imorgon när man bara vill hugg in! :D
 
Recept:
  • 150 g smör
  • 50 g choklad (vilket choklad du vill, jag tog blockchoklad för det var det jag hade hemma)
  • 2 st ägg
  • 1 dl strösocker
  • ½ dl farinsocker
  • 2 msk kakao
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 dl vetemjöl
Maräng, dag 2:
  • 4 st äggvitor
  • 1½ dl strösocker
  • 100 g choklad (samma här, ta en choklad du tycker om)
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Smörj och bröa en form med löstagbar botten (den jag använde var 24 cm).
  • Lägg smöret och chokladen i en kastrull och smält på svag värme på spisen.
  • Rör ihop ägg, strösocker och farinsocker.
  • Sikta i alla de torra ingredienserna i äggsmeten och rör ihop.
  • Tillsätt smörblandningen och rör till en klumpfri smet.
  • Häll smeten i formen.
  • Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.
  • Tag ut och låt svalna, förvara i kylskåpet över natten.
Dag 2:
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Vispa upp äggvitorna och hälften av sockret till en fast maräng. Jag använder min hushållsassistent till detta och det tar ca 5-10 minuter.
  • Tillsätt sedan resten av sockret lite i taget under vispning.
  • Smält chokladen.
  • Häll den smälta chokladen i marängen.
  • Vänd runt ett par gånger och bred den sedan över den kylskåpskalla kladdkakan.
  • Grädda mitt i ugnen ca 5 minuter eller tills marängen fått lite färg.
  • Sen är det bara att hugga in direkt!
Bakning, Choklad, Kladdkakor, Recept | Bakning, Kladdkaka, Kladdkaka med chokladmaräng, maräng | |
Upp