Granskottssirap

 
Hallå alla bakglada!
 
Nu ska vi in på något jag älskar (förutom själva bakningen såklart), nämligen att få plocka mina ingredienser själv. Det är någonting speciellt att kunna gå ut i skogen och plocka till bakningen eller att få skörda i sin egna trädgård istället för att gå till affären och bara köpa det man behöver. På något sätt känns det så mycket bättra, så mycket mer äkta, när man kan plocka/skörda saker själv. 
 
Så den här gången har jag varit ut i skogen! Jag tvingade med min kollega ut på lunchen, vi kan väl säga att det regnade ganska ordentligt, för att plocka granskott. Otroligt tacksamt att plocka då det går väldigt snabbt att fylla en liten burk. Så här kommer första receptet, lite granskottssirap! 
 
Recept:
  • 2 dl granskott
  • 2 dl brunt farinsocker
Gör så här:
  • Varva granskott med farinsockret i en tät burk.
  • Sätt på locket och ställ i ett soligt fönster.
  • Skaka om/rör i burken en gång om dagen så att allt blandas runt.
  • Efter ca en månad bör allt socker ha smält (kan gå lite fortare men kan också ta lite längre tid).
  • Sila då av sirapen och häll i flaska/på burk och förvara i kylskåpet.
Visste du att det sägs att granskottssirap sägs vara en perfekt hostmedicin? Du får göra en stor sats så att du kan testa det gamla husmorsknepet nästa gång du får hosta ;)
 
Så nu är det bara att vänta en månad (jag vet att det är en mindre evighet!). Medan ni väntar får ni ut och plocka några burkar medan det finns, skördetiden är ju inte jättelång på just granskott. Lovar att det kommer massor med smaskiga recept och användningsområden för den här lite längre fram så håll utkik! Jag lovar, det kommer vara värt väntan!  :)
 
Bakning, Nyttigt gott, Recept, Sirap | Bakning, Granskott, Granskottssirap, Nyttigt gott, Sirap, recept | |
#1 - - Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

så gott

Svar: Första gången jag testade men det var väldigt gott😊👌🏻
Whisk and Stir

Upp