Formfranska

 
Hej på er!
Idag var det en riktigt grå och tråkig onsdag så vad passade bättre än att baka lite bröd? :)
 
Idag blev det Formfranska eller "Rostbröd" som vi alltid har kallat det i min familj. Det här brödet gör sig bäst när det är rostat då det annars smakar ganska lite. Ett väldigt enkelt recept som går snabbt att göra, det ska bara jäsa i två omgångar. Funkar perfekt både till vuxna och barn. Rostat med ost och marmelad på är det verkligen en trevlig upplevelse kan jag lova ;)
 
Recept:
  • 25g blå jäst
  • 3 dl ljummet vatten
  • 1msk socker
  • 1msk rapsolja
  • 1tsk salt
  • ca 5½ dl vetemjöl
  • 1 ägg till pensling
Gör så här:
  • Värm vattnet tills det är ljummet, jag brukar antingen värma det på spisen eller i mikron.
  • Smula ned jästen i en bunke och slå på lite av vattnet. Rör ut jästen och häll sedan på resten av vattnet.
  • Tillsätt socker, olja och salt. Rör ihop.
  • Tillsätt vetemjölet och arbeta in det tills degen blir smidig att handskas med och släpper i kanterna på bunken. Ta lite i taget då ser du om du behöver använda mer eller mindre av den angivna mängden men behöver inte vara rädd för att du använder för mycket mjöl.
  • Låt degen jäsa i bunken under bakduk i 30 min.
  • Klä en brödform med ett bakplåtspapper undertiden degen jäser.
  • Arbeta degen ordentligt på lätt mjölat bakbord ca 10 min för hand (ca 5 min i maskin) och forma sedan till en limpa.
  • Lägg limpan i brödformen och låt jäsa under bakduk i 30 min.
  • Sätt ugnen på 225 grader.
  • Pensla limpan med uppvispat ägg.
  • Grädda mitt i ugnen i ca 25 min. Provstickan ska vara torr när brödet är klart.
  • Låt brödet svalna helt.
Jag brukar skära upp det i skivor och sedan frysa in. Då kan man rosta ett par skivor direkt från frysen på morgonen och man har alltid färskt bröd :)
 
Bakning, Bröd, Recept | Bakning, Bröd, Formfranska, Rostbröd, recept | |
Upp