Nyttiga chokladmuffins

Hej alla!
 
Mitt i veckan igen så nu blir det ett nyttigt gott recept som traditionen bjuder! Jag har den här gången testat att baka chokladmuffins med en bas av banan. Faktiskt godare än det låter. Här kommer det snabba och lätta receptet!
 
Recept:
  • 2 bananer
  • 2 ägg
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 msk kakao
  • 1 krm vaniljpulver
  • ev. 1 msk agavesirap
  • ev. 1-2 dl kakaonibs
  • ev. frysta hallon
Gör så här:
  • Mosa bananerna och vispa dom tillsammans med äggen med elvisp/hushållsassistent tills det blivit fluffigt. Vispa inte för länge eller för kraftigt. Då blir det bara luft av alltihopa och muffinsen sjunker ihop när du tar ut dom ur ugnen, vi vill ju ha dom lite kladdiga så lagom är bäst ;)
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Tillsätt bakpulver, kakao och vaniljpulver och rör försiktigt samman.
  • Om du vill kan du här tillsätta agavesirap. Det gör muffinsen lite sötare (och tar bort lite av banansmaken vilket jag gillar)
  • Rör ned kakaonibsen om du vill ha såna i (annars går det bra utan eller byta ut nibsen mot samma mängd hackad grov choklad)
  • Skopa upp smeten i muffinsformar (jag använde mig av muffinsformar i aluminium eftersom de är lite stadigare och då behöver man inte använda en muffinsplåt). Fyll ca 2/3 av formen.
  • Tryck ned ett/ett par hallon i varje muffins.
  • Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. De ska fortfarande vara kladdiga men börjat få som en liten torkad yta på toppen när de är klara.
  • Låt svalna och ät sedan med sked direkt ur formen ;)
Det här receptet känns det som om man kan variera i oändlighet med smaktillsatser och topping. Kan nästan lova att det kommer någon variant på detta vid ett senare tillfälle. Ha det bra så länge allesammans! :)
Bakning, Mellanmål, Muffins, Nyttigt gott, Recept | Bakning, Chokladmuffins, Chokladmuffins med banan, Nyttigt gott | |
Upp