Saffransmunkar

God dag på er!
20 december idag, snart jul! Tycker ni om munkar? Jag har tidigare delat med mig av mitt grundrecept på fyllda munkar här på bloggen så idag tänker jag dela med mig av mina julmunkar. Friterade sockermunkar med saffran i. Så otroligt gott!
 
Min sambo älskar munkar så för ett par år sedan testade vi att göra saffransmunkar för första gången, det blev en succé! Så nu gör vi saffransmunkar varje år. Det är helt otroligt att det egentligen är så enkelt att göra men att man inte gör det oftare. Så kavla upp armarna och testa dom här, jag kan lova att ni kommer älska dom! :D
 
Recept:
  • 50 g röd jäst
  • 150 g smör
  • 5 dl mjölk 3 %
  • 1 g saffran (eller nästan 1 msk saffransextrakt)
  • 1 dl socker
  • ½ tsk salt
  • 15-16 dl vetemjöl
  • 5 dl majsolja eller annan smaklös olja till fritering
  • 3 dl socker till garnering
Gör så här:
  • Smula ned jästen i en bunke.
  • Smält smöret i en kastrull.
  • Tillsätt mjölk och saffran. 
  • Värm till 37 grader.
  • Häll vätskan över jästen och rör så att det inte finns några klumpar kvar.
  • Tillsätt socker och salt och rör om.
  • Arbeta in mjölet lite i taget tills du har en smidig deg.
  • Ta upp degen på ett lätt mjölat bakbord.
  • Kavla ut till en platta ca 1 cm tjock och stansa ut munkarna. Alternativt rulla till små runda bollar.
  • Låt jästa övertäckta i 10 minuter.
  • Värm upp oljan till ca 180 grader. 
  • Fritera munkarna tills de blivit mörkt gyllenbruna.
  • Låt rinna av lite på en tallrik med hushållspapper innan du rullar dom i socker, var försiktig då det kan bli väldigt varmt!
Passa på att äta munkarna nygräddade med ett stort glas mjölk, så gott! :D
Bakning, Julbak, Mjuka kakor, Recept | Bakning, Munkar, Saffran, Saffransmunkar, recept | |
#1 - - Tess:

Wow! Jag kan tänka mig att det är underbart gott! :)

Svar: Det var det verkligen! :)
Whisk and Stir

#2 - - Joanna-livet med Aspergers syndrom:

så gott

Svar: Men eller hur? :D
Whisk and Stir

#3 - - Caroline:

Så spännande med saffransmunkar, de ser riktigt goda ut. :)

Svar: Tack, det var dom verkligen :)
Whisk and Stir

#4 - - Rebecca Adnell:

Ser himla goda ut!

Svar: Tackar, dom var riktigt goda :)
Whisk and Stir

Upp