Fault line cake med sommardröm

Hej på er!
Hoppas ni alla har en trevlig lördag. Ja då kör vi en till av tårtorna som jag gjorde till min födelsedag. Här är alltså min fault line cake! Min första fault line cake någonsin och så rolig att göra!😍Inför att jag skulle göra den här tårtan gjorde jag ett varv på youtube och där hittade jag en superbra video från Jemma Cupcake (du hittar videon här) den ska ni verkligen ta en kik på om du ska göra en egen tårta.
 
Den här tårtan valde jag dessutom att kombinera med min tårtsmak "sommardröm". Samma smaker som jag hade i denna bröllopstårta. Det är alltså ljusa bottnar som jag fuktar med rabarbersirap. Fyllningen är rabarbermousse, vit chokladmousse och rostad vit choklad. Sedan är den spacklad med italienskmarängsmörkräm smaksatt med vit choklad. En riktig sommardröm helt enkelt! Så här kommer nu äntligen det utlovade receptet💜
 
Recept:
Rostad vit choklad:
  • 150 g kylskåpskalla vita chokladknappar (hackad vit choklad funkar också)
Vit chokladmousse:
  • 1 st gelatinblad
  • 3 dl vispgrädde
  • 175 g vit choklad
Rabarbermousse:
  • 300 g rabarber
  • 2½ msk socker
  • 2½ msk vatten
  • 3½ st gelatinblad
  • 3½ dl grädde
  • 1 nypa bakpulver
Italienskmarängsmörkräm med vit choklad:
  • 300 g hackad vit choklad
  • 4 st äggvitor
  • 220 g strösocker
  • 8 g vaniljsocker
  • 1 nypa salt
  • 300 g rumsvarmt smör
  • eventuell pastafärg i valfri kulör
Dekoration:
  • Valfritt strössel
  • Guldfärg
Gör så här:
  • Följ anvisningar i receptet när du gör tårtbotten och se till att den har svalnat helt. 
  • Koka rabarbersirapen enligt anvisningarna i receptet och låt den svalna.
Rostad vit choklad:
  • Sätt ugnen på 170 grader.
  • Sprid ut chokladknapparna på en plåt med bakplåtspapper (det är viktigt att de är riktigt kalla så att de inte smälter i ugnen).
  • Grädda mitt i ugnen 4-5 min eller tills dom har fått en fin brun färg och ändrat formen en aning.
  • Låt svalna.
Vit chokladmousse:
  • Lägg gelatinbladet i kallt vatten och låt ligga i ca 5 min.
  • Hacka chokladen och lägg den i en skål.
  • Koka upp 1 dl av grädden och häll över chokladen.
  • Rör tills chokladen smälter.
  • Krama ut vattnet ur gelatinbladet och tillsätt det i den varma chokladblandningen.
  • Blanda tills gelatinet smält ordentligt.
  • Ställ åt sidan och låt svalna helt.
  • Ta en ny bunke och vispa upp resten av grädden, det ska bli medelfasta toppar när den är klar.
  • Vänd ned den svala chokladblandningen.
  • Häll upp i spritspåse.
Rabarbermousse:
  • Skär rabarbern i tunna skivor.
  • Lägg rabarber, socker och vatten i en kastrull och koka upp.
  • Låt sjuda ca 10 min tills rabarbern har blivit mjuk.
  • Mixa till en slät puré.
  • Lägg gelébladen i kallt vatten i fem minuter.
  • Krama ur gelébladen och rör ner dom i den fortfarande varma rabarberpurén.
  • Låt svalna.
  • Vispa grädde och bakpulvret, det ska vara ganska löst vispat tills det precis bli fast toppar.
  • Vänd ner lite av rabarberpurén i grädden.
  • Tillsätt rabarbergrädden till resten av rabarberpurén och blanda ordentligt.
  • Häll upp i spritspåse.
Italienskmarängsmörkräm med vit choklad:
  • Smält chokladen antingen i ett vattenbad eller i mikron. Låt den svalna tills den är ljummen.
  • Ha äggvitor, socker, vaniljsocker och salt i en skål över ett vattenbad. Låt sockret smälta medan du vispar lite för hand då och då.
  • Ta bort skålen från värmen när allt socker har smällt och vispa med elvisp tills det har blivit en fin styv maräng som är helt sval. 
  • Vispa sedan ner smöret i omgångar.
  • Vispa ned den smälta chokladen.
  • Tillsätt eventuell pastafärg.
Sätt ihop tårtan:
  • Dela tårtbotten i tre delar och beskär eventuellt bottnarna så att de är raka och fina. 
  • Pensla med rabarbersirap och låt bottnarna suga åt sig ordentligt.
  • Lägg en botten som grund.
  • Spritsa en liten vall längs kanten (för att hålla fyllningen på plats) med den italienskamarängsmörkrämen.
  • Fyll med vit chokladmousse.
  • Strö på den rostade vita chokladen.
  • Lägg på en botten till.
  • Spritsa åter igen en vall längs kanten med den italienskamarängsmörkrämen.
  • Fyll med rabarbermousse.
  • Strö på den rostade vita chokladen.
  • Lägg på den sista botten (förslagsvis den som bara har en skuren sida och lägg den sidan nedåt).
  • Spackla ett tunt lager med marängsmörkrämen.
  • Ställ tårtan i kylen ca 30 min.
  • Spackla en rand mitt på tårtan.
  • Tryck fast strössel på randen och ställ sedan i kylen ca 30 min.
  • Spackla tårtan både uppe och nede och in en liten bit över strösslet så att det inte blir tomt mellan strösslet och kanten. Om du tycker att det är svårt att förstå hur du ska gå tillväga så titta på filmen jag länkat längre upp i inlägget så ser du hur man gör🙂
  • Jämna till kanten som ska avslöja strösslet, men överdriv det inte. Vi vill ju ha en fault line.
  • Dekorera med resten av smörkrämen på toppen. 
  • Dekorera toppen med strössel.
  • Måla kanten på din fault line med guldfärg.
Klicka gärna på hjärtat nedan om du gillar mina recept❣
 
Bakning, Recept, Tårtor | Fault line cake, Fault line cake med sommardröm, Sommardröm, Tårta, Tårtbotten, Tårtfyllning, Tårtor | |
Upp