Rabarbersirap

Rabarber, rabarber och lite mer rabarber!
Jag älskar rabarber! Och just nu finns det massor av dom, vilket passar mig perfekt!😍 Har ni testat att göra Rabarbersirap någon gång? Jag har gjort det några gånger och måste ju säga att det är otroligt gott! Det går att använda som bas i drinkar (både med och utan alkohol), det går att baka med, ha i efterrätter och det är fantastiskt gott att ringa över glassen!😋
 
På bilden ser ni en alkoholfri drink som består av rabarbersirap och egenbubblad hallonsoda från vår soda streamer, en riktig höjdare att unna sig en måndagskväll kan jag skvallra om!😉 
 
Recept:
  • 500 g rabarber
  • 2 dl vatten
  • 2-3 dl socker
  • ½ st lime
Gör så här:
  • Skölj av rabarberna och skär dom i tunna skivor. 
  • Häll rabarbern, vatten och socker i en kastrull.
  • Låt koka upp och småkoka i ca 10 min.
  • Ta av från plattan och tillsätt limesaften.
  • Sila av sirapen (men spar det du får över det blir helt fantastiskt att använda i kakor och muffins!) och ta eventuellt bort skummet med en liten sked (jag brukar låta det vara kvar).
  • Häll sedan på en ren och torr flaska.
Jag förvarar min rabarbersirap i kylen, den håller ett par veckor vilket inte är jättelång tid. Så om du inte gjort sirapen förut och vill testa på lite första gången så går det bra att halvera satsen, det har jag gjort några gånger. Det ända som sker är att man får göra den lite oftare eftersom det tar slut så fort😉
Klicka gärna på hjärtat nedan om du gillar mina recept❤
 
Bakning, Dryck, Recept, Sirap | Bakning, Rabarber, Rabarbersirap, Recept, Sirap, bakning, recept | |
Upp