Min första bröllopstårta


Hej på er!
Har ni haft en bra midsommar? Min tillbringades i sommarstugan med släkten. Massor med god mat och gott fika. Och tänkt att vi hade sol! Det var faktiskt så pass varmt att man kunde ligga och sola en stund innan man kastade sig i sjön. Helt magiskt! Hoppas ni har haft det lika bra!
 
Ja hörrni. Så kom dagen då det var dags för mig att göra min första bröllopstårta och jisses vad nervös jag var. Man skulle nästan kunna tro att det var jag själv som skulle gifta mig. Men vi tar det från början.
 
Bröllopstårtan var alltså en trevåningstårta med två olika smaker. Det understa lagret var den magiska chokladtårtan som jag har gjort massvis med gånger. De övriga två lagren var ljusa bottnar med rabarbermousse, vit chokladmousse och rostad vit choklad . Spacklad med en marängsmörkräm på vit choklad (en samkkombo som jag nu har döpt till sommardröm). Sedan var hela skapelsen täckt med vit sockerpasta med smak av citron (receptet på denna kommer vid ett senare tillfälle). 

Tre våningar alltså. Jag hade aldrig gjort en trevåningstårta innan det här. Det var min största skräck att tårtan skulle kollapsa eller börja luta tungt åt något håll. Usch vilket mardröm, vad skulle man då göra? Men tack och lov gick allting bra. Jag hade kollat på massvis med videos på youtube om hur man staplar en våningstårta (här är den jag tyckte var allra bäst) och hade verkligen försätt mig med både hängslen och livrem när det kom till den här tårtan, ingenting fick gå fel!

Dekorationen sedan, den hade jag heller aldrig gjort förut men även där tittat på fler videon på youtube och tekniken i sig var inte särskilt avancerad. Det gällde bara att få till den rätt och det gick faktiskt superbra. Ruschen på nedersta delen av tårtan är jag otroligt nöjd med. Det tog ca 4h att göra men oj det var fasiken värt tiden!😍 Guldfärgen och bokstäverna blev också bra och jag kan bara tacka mig själv att jag hade gett mig själv tillräckligt med tid för att göra allt på den nivån jag ville.

Så även om tårtan inte var perfekt, jag menar det är ju inte en konditor som har gjort den, det är ju faktiskt en hemmabagare, så är jag otroligt nöjd och blev så glad och rörd av alla fina ord om tårtan. Men givetvis är jag mest glad över att brudparet var så nöjda. Tack snälla ni för att jag fick göra er bröllopstårta!💓 Och vem vet, det kanske inte är den sista jag gör😘

Bakning, Recept, Tårtor | 3 lika delar, Bakning, Bröllopstårta, Choklad, Choklad Tårta, Recept, Sockerlag, Tårta, Tårtor, bakning, recept | |
Upp