Fantastisk magisk chokladtårta!

Hej på er!
Idag ska jag ÄNTLIGEN bjuda på mitt favoritrecept när det kommer till chokladtårta. Jag har gjort den massvis med gånger till alla möjliga och omöjliga tillfällen. Den är helt enkelt bara bäst! :D
 
Receptet kommer ursprungligen från Roy Fares (japp, min stora bakidol!) och jag måste nog påstå att jag aldrig har misslyckats med den här, vet inte ens om det går. Chokladkrämen som man spacklar med har jag gjort så många gånger att jag antagligen kan göra den i sömnen och den använder jag till massa olika saker inte bara till att spackla tårtor med! Jag skulle kunna fortsätta i evigheter men nog nu, till tårtreceptet!
 
Recept:
  • 330 g vetemjöl
  • 400 g strösocker
  • 120 g kakao
  • 10 g bikarbonat
  • 10 g bakpulver
  • 10 g vaniljsocker
  • 10 g salt
  • 3 st rumsvarma ägg
  • 350 g rumsvarm mjölk
  • 180 g neutral olja (tex rapsolja)
  • 300 g nybryggt varmt kaffe
Salt kolasås:
Receptet till den salta kolasåsen hittar du här!
 
Marshmallowsfyllning:
  • 250 g rumsvarmt smör
  • 120 g florsocker
  • 3 g vaniljsocker
  • 1 burk marshmallowfluff
Chokladsmörkräm:
  • 300 g hackad mjölkchoklad
  • 4 st äggvitor
  • 220 g strösocker
  • 8 g vaniljsocker
  • 1 nypa salt
  • 300 g rumsvarmt smör
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 150 grader.
  • Smöra och klä formen med bakplåtspapper (använder du flera och delar upp smeten slipper du skära bottnarna men du behöver istället vara extra uppmärksam på gräddningstiden så att de inte blir torra). Jag gräddade mina bottnar i två 24 cm formar.
  • Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
  • Vispa ihop ägg, mjölk och olja för hand i en annan bunke.
  • Tillsätt de torra ingredienserna och rör ihop till en tjock, jämn smet.
  • Rör ner kaffet i omgångar tills allt är i och du fått en tunn smet.
  • Häll smeten i en form/flera formar och grädda mitt i ugnen ca 50 min. Känn med en sticka så att bottnarna är helt genomgräddade.
Marshmallowfyllning:
  • Vispa smör, florsocker och vaniljsocker fluffigt i en bunke.
  • Tillsätt marshmallowsfluffet och vispa till en slät fyllning.
Chokladsmörkräm:
  • Smält chokladen antingen i ett vattenbad eller i mikron. Låt den svalna tills den är ljummen.
  • Ha äggvitor, socker, vaniljsocker och salt i en skål över ett vattenbad. Låt sockret smälta medan du vispar lite för hand då och då.
  • Ta bort skålen från värmen när allt socker har smällt och vispa med elvisp tills det har blivit en fin styv maräng som är helt sval. 
  • Vispa sedan ner smöret i omgångar.
  • Vispa ned den smälta chokladen.
Sätt ihop tårtan:
  • Dela bottnarna, alternativt jämna till dem om du gräddat i flera formar.
  • Lägg en botten som grund och bred sedan på marshmallowsfyllningen och ringla över rikligt med salt kolasås.
  • Lägg sedan på nästa botten och fortsätt på samma sätt tills du använt alla bottnar. Spackla tårtan med chokladkrämen. Dekorera med maltesers och lite salt kolasås.
Tänk på att tårtan blir väldigt hård i kylen (eftersom att det är så mycket smör i chokladkrämen så stelnar den) så kom ihåg att ta fram den en bra stund innan servering så att gästerna får behålla sina tänder! ;)
Bakning, Choklad, Recept, Tårtor | Bakning, Chokladtårta, Kolasås, Salt kolasås, Tårta, recept | |
#1 - - Beatrice Jakobsson - Fotograf :

Mums vad gott! :)

Svar: Ja det är den verkligen!😍
Whisk and Stir

Upp