Tårtbotten

Det här med tårtbotten kan jag tycka är lite trixigt. Jag har testat massor av recept men ännu inte hittat den perfekta. Jag har hittat höga bottnar, saftiga bottnar och smakrika bottnar. Men ännu inte den som har alla tre. Skulle du sitta på ett recept som du själv tycker är perfekt får du hemskt gärna höra av dig till mig!😊
 
Men det recept jag oftast använder är "3 lika delar". Det är alltså ett recept med tre lika delar ägg, socker och mjöl (en blandning av vetemjöl och potatismjöl) + bakpulver. Det här receptet ger en väldigt fin och hög botten som är väldigt fluffig och lätt men tyvärr så smakar den absolut ingenting. Därför använder jag ALLTID smaksättning till det här receptet. Bottnen blir väldigt trevligt med vaniljpulver och smakar helt fantastiskt med rivet apelsinskal i (det går även att smaksätta med kakao men då jag tycker att det inte blir så bra, så då rekommenderar jag att ni välja ett recept på en riktigt saftig och kraftig chokladbotten istället. Den kanske inte blir lika hög och fluffig men är det chokladsmaken man vill åt så kan jag lova att det är värt det).
 
Slutdiskuterat! Här kommer receptet😊
 
Recept:
  • Ägg
  • Socker
  • Potatismjöl
  • Vetemjöl
  • Bakpulver
  • Smaksättning - Vaniljpulver, citronskal, limeskal, apelsinskal
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Ta fram tre lika stora glas (det är viktigt att glasen är likadana annars kan du få fel proportioner).
  • Knäck äggen i glas 1 (se nedan i tabellen hur många ägg du kan använda)
  • Fyll upp med socker i glas 2 tills glaset är lika fullt som glas 1.
  • Fyll 1/3 av glas 3 med potatismjöl (fyll bara 1/3 av det som ska fyllas i glaset, så tänk inte 1/3 av hela glaset). Fyll resten av glaset med vetemjöl tills det är lika fullt som de andra två glasen.
  • Tillsätt bakpulvret i glaset med mjölet och blanda allt med en gaffel.
  • Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt, ca 4 min.
  • Sikta i mjölblandningen i äggblandningen och blanda försiktigt med luftiga tag.
  • Klä en form med bakplåtspapper. Se till att göra en ganska hög krage av pappret då den här tårtbotten höjer sig ganska mycket i ugnen.
  • Grädda enligt nedan.
 
Form:
ca 15 cm - 2 ägg + 1 tsk bakpulver
ca 18 cm - 3 ägg + 1 tsk bakpulver
ca 20 cm - 4 ägg + 1½ tsk bakpulver
ca 24 cm - 5 ägg + 1½ tsk bakpulver
ca 26 cm - 6 ägg + 2 tsk bakpulver
ca 30 cm - 7-8 ägg + 2½ tsk bakpulver
 
Gräddningstider:
2 ägg = ca 20 min
3-4 ägg = ca 25-30 min
5-6 ägg = ca 40 min
7-8 ägg = ca 50 min
När du gräddar bottnen är det väldigt viktigt att du inte öppnar ugnsluckan under de första 20 minuterna för då sjunker tårtbotten ihop. När du tar ut bottnen ska provstickan vara torr.
 
Lycka till med er tårtbotten så kommer det recept på tårtor du kan använda den till inom snar framtid! 😊
 
Bakning, Recept, Tårtor | Bakning, recept | |
Upp