Lemon curd tårta med italiensk maräng

Hej på er!
Hoppas ni har en fin fredag. Även om fredagar är mångas favoritdagar så har jag lite svårt att bestämma om det är fredag eller lördag som är min favorit. Men den där väldigt härliga känslan när det börjar närma sig fredagseftermiddag är ju verkligen svårslagen!😊
 
Idag tänker jag bjuda på receptet på Lemon Curd tårtan som jag utlovade för länge sedan på Instagram (bara några veckor för sent men vad gör väl det😉). Egentligen var den här tårtan en "resttårta". Jag hade fyllning kvar efter ett annat tårtbak som jag inte kunde låta bli att göra någonting av. Så det blev en tårta till helt enkelt.😋
 
Recept:
Italiensk maräng:
  • 50 g vatten
  • 210 g strösocker
  • 4 st äggvitor
Gör så här:
  • Blanda vatten och socker i en kastrull.
  • Koka tills blandningen når 121 grader.
  • När blandningen är ca 110 grader kan du börja vispa äggvitorna till ett styvt skum.
  • Häll ner sockerlagen i äggvitan med en tunn stråle medans du vispar på maxhastighet.
  • Vispa tills marängen är helt sval.
 
Sätt ihop tårtan:
  • Dela bottnen i tre delar.
  • Lägg en del på en tårtbricka.
  • Spritsa en kant med den italienska marängen.
  • Lägg på lemon curd innanför marängcirkeln.
  • Lägg på en botten till och upprepa proceduren med fyllning.
  • Lägg den sista botten överst med den skurna sidan nedåt.
  • Spackla sedan hela tårtan med marängen, se till att spara lite till dekorering.
  • Dekorera tårtan med resterande maräng och några klickar lemon curd. Vill du så kan du bränna av marängen lite lätt med en crème brûlée brännare.
 
Klicka gärna på hjärtat nedan om du gillar mina recept❤
 
Bakning, Recept, Tårtor | 3 lika delar, Italiensk maräng, Lemon Curd, Sockerlag, Tårta, Tårtbotten | |
Upp