Churrospannkakor med nutella-sås

Hej på er!
Sveriges nationaldag idag! Jag är ledig och tänker verkligen passa på att unna mig en lyxfrukost så här mitt i veckan. Min favorit är helt klart pannkakor. Jag brukar göra den amerikanska varianten och ibland gör jag även bananpannkakor. Men nu mina vänner har jag minsann testat något nytt! Churros pannkakor med recept från superduktiga My Kitchen Stories!😄
 
Jag säger bara MUMS, ni måste prova!😍
 
Recept:
  • 3 ¾ dl vetemjöl
  • ¼ dl socker
  • 1½ tsk kanel
  • 1½ tsk bakpulver
  • ½ tsk bikarbonat
  • ½ tsk salt
  • 2 st ägg (om äggen är små så ta 3 st)
  • 3 dl mjölk
  • 2 msk smält smör
Garnering:
  • 1½ dl socker
  • 2 tsk kanel
Nutella-sås:
  • 1 dl Nutella
  • ½ dl vispgrädde
Gör så här:
  • Blanda alla torra ingredienser i en bunke och ställ den åt sidan.
  • Vispa lätt ihop ägg och mjölk i en annan bunke.
  • Tillsätt äggblandningen och det smälta smöret till de torra ingredienserna.
  • Vispa ihop till en klumpfri smet.
  • Låt smeten vila ca 15 min innan du börjar steka pannkakorna.
  • Stek pannkakorna i smör på medelhög värme tills de fått fin färg. Jag valde att göra mina pannkakor lite mindre och hade ca ½ dl smet till varje pannkaka.
  • Vänd pannkakorna i socker och kanel så fort du tar bort dom från stekpannan.
Nutella-sås:
  • Lägg båda ingredienserna i en kastrull och rör försiktigt med en handvisp. 
  • Ta bort från värmen så fort såsen gått ihop ordentligt (den behöver alltså inte koka upp).
  • Häll upp och servera till dina nygräddade pannkakor. Såsen kan serveras både varm och kall.
 
Bakning, Frukost, Mellanmål, Recept | Bakning, Brunch, Churros, Frukost, Nutella, Nutella-sås, Pannkakor, Recept, bakning, recept | |
Upp