Citrontårta

Hej på er!
Nu kan jag äntligen visa er den andra tårtan som jag bakade till tårtleveransen för ett tag sedan. Ferrero Rocher tårtan hittar ni här i ett tidigare inlägg och nu är det alltså dags för min citrontårta. Det här var den av dom tårtorna som jag fick komponera mest på egen hand. Ferrero Rocher tårtan fick jag en förfrågan om jag kunde göra efter det receptet som de redan hade hittat men sen sa dom att dom ville ha en fräsch tårta som komplement och gärna citrus eller citron. Så man kan väl kanske säga att den här är jag lite extra stolt över😉
 
Tårtan är helt perfekt att förbereda ett par dagar i förväg. Bottnarna kan du göra i god tid och sedan frysa in tills du ska använda dom. Citronsirapen är bäst att göra ett par dagar innan så att smaken får sätta sig ordentligt och lemon curden kan du nästan göra en hel vecka i förväg. Helt perfekt så att du sliper stå där på själva dagen och baka dig svettig😄
 
Recept:
  • 3 stora ägg
  • 3 dl socker
  • 1 dl vatten
  • 3 dl mjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • ½ tsk vaniljpulver
  • Rivet skal från ½ citron
Citronsirap:
  • 2 dl pressad citron
  • 1 dl vatten
  • 200 g socker
Mascarponefyllning:
  • 500 g mascarpone
  • 150 g florsocker
  • 16 g vaniljsocker
  • 250 g vispgärdde
  • Rivet skal från 1 citron
Fyllning: 
Smörkräm:
  • 400 g rumsvarmt smör
  • 10 g vaniljsocker
  • 4 st äggvitor
  • 220 g strösocker
  • 1 nypa salt
  • gul pastafärg
Dekoration:
  • Strössel
  • 3 st tunna citronskivor
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Smörj två formar och klä dom med bakplåtspapper (de jag använde var ca 16 cm).
  • Vispa ägg och socker vitt och pösigt, ca 5 min med maskin.
  • Värm vattnet i mikron/i kastrull och blanda ner det i sockersmeten.
  • Blanda mjöl, bakpulver och vaniljpulver i en skål.
  • Tillsätt mjölblandningen till sockersmeten.
  • Tillsätt det rivna citronskalet.
  • Blanda försiktigt ihop till en fin klump-fri smet.
  • Häll smeten i formarna (jag hällde lite mer i den ena och lite mindre i den andra för att det skulle vara lättare att dela bottnarna sen).
  • Grädda bottnarna mitt i ugnen ca 50 minuter.
Citronsirap:
  • Blanda alla ingredienserna i en skål.
  • Värm blandningen tills alla sockerkristaller har löst upp sig.
  • Häll upp på flaska med lock.
Mascarponefyllning:
  • Ha mascarpone, florsocker och vaniljsocker i en bunke och vispa ihop lite lätt.
  • Rör ner grädden lite i taget.
  • Vispa tills du har en fast och fin mascarponekräm med elvisp.
  • Tillsätt citronskalet och blanda väl.
Smörkräm:
  • Vispa smör och vaniljsocker fluffigt med en elvisp.
  • Blanda äggvitor, socker och salt i en bunke.
  • Ställ över ett vattenbad.
  • Vispa blandningen lätt förhand tills sockerkristallerna har smält.
  • Ta bort skålen från värmen och fortsätt vispa med maskin.
  • Vispa marängen tills den är helt sval.
  • När den är helt sval tillsätter du smöret lite i taget medans du vispar.
  • Vispa till en fin kräm utan klumpar.
  • Tillsätt under vispning lite pastafärg i taget tills du har nyansen du vill ha.
Sätt ihop tårtan:
  • Dela bottnarna i tre respektive två delar.
  • Fukta alla bottnar ordentligt med citronsirapen.
  • Låt stå och dra åt sig sirapen ca 10-15 min.
  • Lägg en botten på en tårtbricka.
  • Spritsa mascarponefyllning som en sarg längst ut längs tårtans kant.
  • Fyll ringen med Lemon curd (bestäm själv hur tjockt lager du vill ha, ju tjockare lager ju syrligare tårta)
  • Lägg på en botten till och bred ett jämnt lager med mascarponepyllning.
  • Lägg på en botten till och gör lika som med första botten, en mascarponering med lemon curd i.
  • Använd den näst sista botten och gör ett mascarponelager.
  • Lägg till sis på den sista botten med den skurna änden nedåt.
  • Ställ i kylen ca 20 min.
  • Spackla hela tårtan med smörkräm, spar lite till garnering.
  • Dekorera tårtan med smörkräm, strössel och citronskivor.
Klicka gärna på hjärtat här nedan om du gillar mina recept❤
 
Bakning, Recept, Tårtor | Bakning, Citrontårta, Ferrero Rocher Tårta, Lemon Curd, Lemon Curd Cake, Recept, Tårta, Tårtbotten, Tårtfyllning, Tårtor, bakning, recept | |
Upp