Ferrero Rocher tårta

Hej på er!
Nu kan jag äntligen visa upp en av tårtorna som jag levererade för ett tag sedan. Jag måste bara få säga att jag är så himla lyckligt lottad över att ha vänner som anförtror mig att baka deras tårtor. Det är bara så himla kul! Och förlåt för bildbomben som följer men jag kunde verkligen inte låta bli, hoppas ni står ut!😂 
 
Den här tårtan är iaf den med choklad (som jag skrev i tidigare inlägg så var det ju en chokladtårta och en citrustårta som var beställda) och måste säga att den var så himla rolig att baka! Jag älskar Ferrero Rocher så den här tårtan tror jag verkligen skulle passa mig i smaken. Måste nog bli en sån till mig själv också snart!😉
 
Tårtan är inspirerad av superduktiga My kitchen stories. I det receptet hon hade använde hon sig av en tre lika delar botten fast med kakao i. Jag tycker inte den bottnen är någon vidare chokladbotten så jag bytte till min favorit från Roy Fares istället. Den är verkligen mums och det blev bara så himla bra!😄
 
Recept:
  • 330 g vetemjöl
  • 400 g strösocker
  • 120 g kakao
  • 10 g bikarbonat
  • 10 g bakpulver
  • 10 g vaniljsocker
  • 10 g salt
  • 3 st rumsvarma ägg
  • 350 g rumsvarm mjölk
  • 180 g neutral olja (tex rapsolja)
  • 300 g nybryggt varmt kaffe
Fyllning:
  • ¾ dl hasselnötter
  • 350 g nutella (en liten burk)
Choklad marängsmörkräm:
  • 4 st äggvitor
  • 2 dl socker
  • ½ dl vatten
  • 275 g smör
  • 4 msk kakao
Dekorering:
  • 50 g hackade hasselnötter
  • 100 g mörk choklad
  • 50 g smör
  • Lite choklad marängsmörkräm
  • 6-8 st Ferrero Rocher
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 150 grader.
  • Smöra och klä formen med bakplåtspapper (använder du flera och delar upp smeten slipper du skära bottnarna men du behöver istället vara extra uppmärksam på gräddningstiden så att de inte blir torra). Jag gräddade mina bottnar i två 24 cm formar.
  • Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
  • Vispa ihop ägg, mjölk och olja för hand i en annan bunke.
  • Tillsätt de torra ingredienserna och rör ihop till en tjock, jämn smet.
  • Rör ner kaffet i omgångar tills allt är i och du fått en tunn smet.
  • Häll smeten i en form/flera formar och grädda mitt i ugnen ca 50 min. Känn med en sticka så att bottnarna är helt genomgräddade.
  • Lått bottnarna svalna ca 5 min innan du stjälper upp den upp och ned så att det får svalna klart.
  • När tårtbottnen är klar kan du stoppa den i frysen så blir den lättare att dela sen.
Fyllning:
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Sprid ut hasselnötterna på en plåt med bakplåtspapper och rosta mitt i ugnen ca 10 min.
  • Lägg nötterna i en handduk och gnugga ordentligt för att få bort skalet.
  • Låt de skalade nötterna svalna så pass att du inte bränner dig innan du hackar dom.
Choklad marängsmörkräm:
  • Använd en metallbunke och vispa äggvitan till ett hårt skum. Jag körde det i min bakmaskin.
  • Blanda socker och vatten i en kastrull och koka upp.
  • Låt koka till ca 118 grader.
  • Fortsätt vispa äggvitan medan du häller i den varma sockerlösningen i en tunn stråle.
  • Vispa marängen tills den svalnat helt. 
  • Vispa ner smöret lite i taget (viktigt att marängen är helt sval annars smälter smöret!) tills du har en tjock och fluffig maräng. Om marängen skär sig kan det bero på att den antingen är lite för varm eller lite för kall. Det du då kan göra är att kyla/värma den lite och sedan fortsätta vispa så brukar den gå ihop igen.
  • Sikta ned kakaon och fortsätt vispa tills allting har blandats.
  • Ha över fyllningen i en spritspåse.
Sätt ihop tårtan:
  • Skär tårtbotten i tre delar (om du inte gräddade den i tre formar för då är det bara att jämna till bottnarna lite).
  • Lägg en av bottnarna på ett tårtfat eller en tårtkartong (ligger den inte riktigt still kan du sprita dit lite marängsmörkräm som "klister" under)
  • Spritsa en ring med marängsmörkrämen längst kanten på tårtbotten (för att hålla fyllningen på plats).
  • Bred ut hälften av nutellan.
  • Strö sedan över hälften av de hackade rostade hasselnötterna.
  • Lägg på en botten till och upprepa spritsningen med marängsmörkräm och fyllningen.
  • Lägg den sista bottnen övers med den skurna sidan nedåt.
  • Spackla tårtan med marängsmörkrämen tills du har en rak och fin tårta. Se till att spara lite marängsmörkräm till dekorering.
Dekorera tårtan:
  • Fördela de hackade nötterna längs ned runt om tårtan.
  • Hacka den mörka chokladen grovt.
  • smält den hackade chokladen tillsammans med smöret i ett vattenbad eller i mikron.
  • Häll chokladglasyren på tårtans topp och låt det rinna fint ned över kanten.
  • Använd resten av chokladglasyren till att täcka toppen.
  • Spritsa resterande chokladkräm som dekoration på tårtan, jag använda en stjärntyll när jag spritsade.
  • Dekorera till sist med några Ferrero Rocher
Klicka gärna på hjärtat här nedan om du gillar mina recept❤
 
Bakning, Choklad, Recept, Tårtor | Bakning, Choklad, Ferrero Rocher, Ferrero Rocher Tårta, Godis, Tårta, bakning | |
Upp