Vit choklad- och rabarbertårta

Hej på er!
Lördag och strålande väder. Jag passar på att njuta och det hoppas jag att ni också gör. För några veckor sedan fick jag en förfrågan av en vän om jag kunde baka några tårtor till ett 30-års kalas. Jag har ju lite svårt att tacka nej till såna uppdrag så jag tackade ju ja😉
 
Tårtorna skulle vara till ca 40 personer och det fanns lite olika önskemål. Ett av förslagen jag plockade fram var denna tårta. Jordgubbskompott, rabarbercheesecake, vit chokladcheesecake och vit kladdkakebotten. Antagligen min favorittårta av de jag bakade till kalaset!😍 Detta är min första egenkomponerade moussetårta och även första gången jag gör en moussetårta överhuvud taget så jag är så nöjd över att den blev bra!
 
Denna tårta är både gluten och laktos-fri (om du byter ut mjölkprodukterna till laktosfri vilket jag gjorde när jag bakade den) och den blev verkligen jättegod! Jag klädde formarna med plastfolie i botten och tårtplast på sidorna för att få fina raka kanter. När du fyller formarna så var noga med att tryck ned mousserna eller cheesecaken ordentligt i botten så att du inte får en massa bubblor som sedan kommer på ovansidan. Har du inte rätt storlek på formarna kan du använda dom du har. Skulle dom vara lite mindre får du en högra tårta och skulle dom vara större får du en lägre. Kan vara så att du behöver dubbla något av recepten för att det ska täcka det andra lagret men det beror helt på vilka formar du använder. Jag fick prova mig fram och kom fram till att dessa recept passar bra till de formar jag har😘
 
Vit kladdkakebotten:
  • 100 g vit choklad
  • 75 g smör
  • 1 stort ägg
  • 1 dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 90 g vetemjöl/glutenfri mjölmix
Jordgubbskompott:
  • 125 g jordgubbar
  • 40 g syltsocker
  • 1 lime, rivet skal och saften
Rabarbercheesecake:
  • 3 st gelatinblad
  • 150 g färskost
  • 150 g kesella
  • 50 g florsocker
  • ½ tsk citronsaft
  • ½ tsk vaniljsocker
  • 1½ dl rabarberkompott (har du inte rabarberkompott från tidigare bak kan du göra en genom att göra en sats jordgubbskompott men byta ut jordgubbarna mot rabarber)
Vit chokaldcheesecake:
  • 3 st gelatinblad
  • 160 g vit choklad
  • 1 dl + 2 dl vispgrädde
  • 150 g cream cheese
  • 100 g florsocker
Dekoration:
  • Jordgubbar
  • Kaksmulor
  • Kokos
  • Koraller (recept här)
  • Myntablad
Gör så här, kladdkakebotten:
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Klä en springform, ca 18 cm med bakplåtspapper i botten och smöra och mjöla sidorna.
  • Bryt chokladen i bitar.
  • Smält smöret i en kastrull.
  • Ta bort kastrullen från plattan och tillsätt chokladen. Låt chokladen smälta i smöret under långsam omröring.
  • Tillsätt resten av ingredienserna i kastrullen och rör ihop allting till en smet.
  • Häll smeten i formen.
  • Grädda kakan mitt i ugnen i 20-30 min.
  • Låt kakan svalna i formen och ställ sedan i frysen.
Jordgubbskompott:
  • Mixa jordgubbarna till en puré.
  • Lägg purén och resten av ingredienserna i en kastrull.
  • Koka upp.
  • Låt sjuda i 5-6 minuter tills kompotten tjocknat något.
  • Låt svalna något.
  • Häll i en klädd form på ca 12 cm.
  • Ställ i frysen tills helt genomfryst.
Rabarbercheesecake:
  • Lägg gelatinbladen i vatten i 5 min.
  • Blanda samman de övriga ingredienserna.
  • Smält gelatinbladen försiktigt i en liten kastrull på låg värme.
  • Tillsätt lite av cheesecakeblandningen till gelatinbladet.
  • Blanda ordentligt.
  • Blanda i geléblandningen i cheesecakefyllningen.
  • Blanda ordentligt.
  • Klä en form på 18 cm med plast.
  • Lägg i den frusna jordgubbskompotten i mitten av den större formen.
  • Bred ut cheesecakefyllningen jämnt över och på sidan om jordgubbskompotten.
  • Ställ i frysen ca 3 h men helst över natten.
Vit chokladcheesecake:
  • Lägg gelatinbladen i blöt i 5 minuter.
  • Smält chokladen och låt svalna lite.
  • Häll 1 dl grädde i en liten kastrull.
  • Tillsätt gelatinbladen och värm tills gelen har smält.
  • Låt svalna lite.
  • Vispa ihop cream cheese och florsockret till en klumpfri smet.
  • Vänd ned den smälta chokladen i cream cheese blandningen.
  • Vänd ned gelatingrädden i cream cheese blandningen.
  • Vispa 2 dl grädde tills det bildas mjuka toppar.
  • Vänd ned grädden i den stora smeten. 
  • Ta fram en 24 cm springform och klä med plast.
  • Ta fram den frusna rabarbercheesecaken med jordgubbskompotten.
  • Ta ur den ur formen och placera den i mitten av den större formen. 
  • Fördela den vita chokladcheesecaken jämnt över och rund om den frusna fyllningen.
  • Ta fram din frysta kladdkakebotten och ta ut den ur formen.
  • Tryck ned bottnen i den vita chokladcheesecaken tills den är i samma höjd som cheesecaken så att du får en jämn och fin botten. 
  • Ställ i frysen minst 8h eller över natten.
  • Ta fram en stund innan servering och dekorera med jordgubbar, kaksmulor, koraller och myntablad.
Klicka gärna på hjärtat nedan om du gillar mina recept❣
 
Bakning, Choklad, Recept, Tårtor | Bakning, Rabarbertårta, Recept, Tårta, Vit choklad och Rabarbertårta, Vitchokladtårta, bakning, recept | |
Upp