Ferrero Rocher cake my way!

En småkall sommardag i juli blev jag ett år äldre. Vilket givetvis firades med ordentligt med tårta! Som jag tidigare berättat blev det hela tre stycken (hade planer på en 4e men var nog tur att tiden tröt eftersom vi åt tårta en hel vecka efteråt). Idag ska jag bjuda er på receptet på en av dom och först ut var den som jag tror kammade hem flest poäng. Min lillebror blev helt såld och fick matlåda med sig hem och frågade till och med om det fanns mer när han väl hade ätit upp den😘 
 
Jag har ju bakat denna en gång förut men kände redan då att den hade utvecklingspotential så nu har jag tagit den ett steg längre och verkligen gjort den på mitt sätt! Det enda jag inte hann med att göra var den choklad drip som skulle rinna ned längst sidan (och som jag hade med första gången jag bakade tårtan) men jag lade in den här så att ni inte missar den för jag tycker nog ändå att den tillför det där lilla extra. Så här kommer receptet!😍
 
Recept:
  • 330 g vetemjöl
  • 400 g strösocker
  • 120 g kakao
  • 10 g bikarbonat
  • 10 g bakpulver
  • 10 g vaniljsocker
  • 10 g salt
  • 3 st rumsvarma ägg
  • 350 g rumsvarm mjölk
  • 180 g neutral olja (tex rapsolja)
  • 300 g nybryggt varmt kaffe
Fyllning:
  • ¾ dl hasselnötter
  • 350 g nutella (en liten burk)
Chokladsmörkräm:
  • 300 g hackad mjölkchoklad
  • 4 st äggvitor
  • 220 g strösocker
  • 8 g vaniljsocker
  • 1 nypa salt
  • 300 g rumsvarmt smör
Dekorering:
  • 50 g hackade hasselnötter
  • 100 g mörk choklad
  • 50 g smör
  • Lite choklad marängsmörkräm
  • 6-8 st Ferrero Rocher
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 150 grader.
  • Smöra och klä formen med bakplåtspapper (använder du flera och delar upp smeten slipper du skära bottnarna men du behöver istället vara extra uppmärksam på gräddningstiden så att de inte blir torra). Jag gräddade mina bottnar i två 18 cm formar.
  • Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
  • Vispa ihop ägg, mjölk och olja för hand i en annan bunke.
  • Tillsätt de torra ingredienserna och rör ihop till en tjock, jämn smet.
  • Rör ner kaffet i omgångar tills allt är i och du fått en tunn smet.
  • Häll smeten i en form/flera formar och grädda mitt i ugnen ca 50 min. Känn med en sticka så att bottnarna är helt genomgräddade.
  • Lått bottnarna svalna ca 5 min innan du stjälper upp den upp och ned så att det får svalna klart.
  • När tårtbottnen är klar kan du stoppa den i frysen så blir den lättare att dela sen.
Fyllning:
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Sprid ut hasselnötterna på en plåt med bakplåtspapper och rosta mitt i ugnen ca 10 min.
  • Lägg nötterna i en handduk och gnugga ordentligt för att få bort skalet.
  • Låt de skalade nötterna svalna så pass att du inte bränner dig när du hackar dom.
Chokladsmörkräm:
  • Smält chokladen antingen i ett vattenbad eller i mikron. Låt den svalna tills den är ljummen.
  • Ha äggvitor, socker, vaniljsocker och salt i en skål över ett vattenbad. Låt sockret smälta medan du vispar lite för hand då och då.
  • Ta bort skålen från värmen när allt socker har smällt och vispa med elvisp tills det har blivit en fin styv maräng som är helt sval. 
  • Vispa sedan ner smöret i omgångar.
  • Vispa ned den smälta chokladen.
Sätt ihop tårtan:
  • Skär tårtbotten i tre delar (om du inte gräddade den i tre formar för då är det bara att jämna till bottnarna lite).
  • Lägg en av bottnarna på ett tårtfat eller en tårtkartong (ligger den inte riktigt still kan du sprita dit lite marängsmörkräm som "klister" under)
  • Spritsa en ring med marängsmörkrämen längst kanten på tårtbotten (för att hålla fyllningen på plats).
  • Bred ut hälften av nutellan.
  • Strö sedan över hälften av de hackade rostade hasselnötterna.
  • Lägg på en botten till och upprepa spritsningen med marängsmörkräm och fyllningen.
  • Lägg den sista bottnen övers med den skurna sidan nedåt.
  • Spackla tårtan med marängsmörkrämen tills du har en rak och fin tårta. Se till att spara lite marängsmörkräm till dekorering.
Dekorera tårtan:
  • Fördela de hackade nötterna längs ned runt om tårtan.
  • Hacka den mörka chokladen grovt.
  • Smält den hackade chokladen tillsammans med smöret i ett vattenbad eller i mikron.
  • Låt choklad dripen svalna något så att den inte är helt varm när du häller den över tårtan.
  • Häll chokladglasyren på tårtans topp och låt det rinna fint ned över kanten.
  • Använd resten av chokladglasyren till att täcka toppen.
  • Spritsa resterande chokladkräm som dekoration på tårtan, jag använda en stjärntyll när jag spritsade.
  • Dekorera till sist med några Ferrero Rocher.
 
Bakning, Recept, Tårtor | Choklad Tårta, Ferrero Rocher, Ferrero Rocher Tårta, Recept, Tårta, recept | |
Upp