Laktosfri Dulce de Leche

Hej mina vänner!
Vad hände med värmen? Det gick lite väl fort från sommar till höst om ni frågar mig!😶 Men nu till annat! Jaha, Dulce de Leche alltså. Inte så klurigt som det låter, för det mest går det att köpa en helt perfekt Dulce från affären som smakar väldigt gott men om det är så att du behöver en laktosfri variant finns det en risk att du går bet. Det gjorde iaf jag så då var det bara att försöka göra en egen. Tack och lov så snubblade jag över Jessica Frejs fantastiska blogg och hittade ett recept!
 
Jag ska erkänna att jag var en aning skeptisk på att det verkligen skulle fungera med det gjorde faktiskt det! Det blev en helt fantastisk Dulce som ni verkligen måste testa! Min Dulce de Leche blev lite grynig när den hade kokat klart så jag mixade den med en stavmixer och den blev helt fantastiskt blank och slät. Titta bara så fin den är. Dessutom smakar den heeeeelt fantastiskt!😍
 
Recept:
  • 4½ dl strösocker
  • 5 dl laktosfri vispgrädde
  • 10 dl laktosfri 3% mjölk
  • 1 tsk salt
Gör så här:
  • Lägg alla ingredienserna i en stor kastrull, jag använda vår stora vida pastakastrull och den blev utmärkt!
  • Koka upp.
  • Dra ned så att det bara sjuder.
  • Sjud i ca 7 timmar, tills karamellen tjocknat något och fått en fin mörkt gyllene färg (var lugn även om den inte tjocknat nämnvärt vid 5½ h så går det fort på slutet).
  • Låt svalna lite.
  • Mixa eventuellt din Dulche de Leche med en stavmixer för att få den blank och fin, annars går det jättefint att använda den precis som den är. Mixningen påverkar inte smaken, enbart utseendet. 
  • Häll upp på väl rengjorda burkar.
  • Låt svalna innan du förvarar dom i kylskåpet😋
 
Bakning, Godis, Laktosfritt, No bake, Recept | Bakning, Fyllning, Kolasås, Laktosfri Dulce de Leche, Laktosfritt, Recept, bakning, recept | |
Upp