Brownie med hasselnötskola och mörk chokladganach

Halloj!
Det här mina vänner, är något alldeles speciellt jag vill bjuda er på. Både helt fantastiskt goda och så ser dom ganska så proffsiga ut om jag får säga det själv😉 Detta mina vänner är en brownie med hasselnötskola och mörk chokladganach!
 
Jag säger bara pröva pröva pröva! Du kan göra dessa några dagar i förväg och sedan bara plocka fram ur kylen när du vill servera dom. Passar lika bra som en chokladig dessert som till fikat! Dessa plockar jag fram när jag har gäster som jag vill imponera lite extra på😉 
 
Recept:
  • 250 g choklad (jag blandade mörk och ljus choklad)
  • 120 g smör
  • 4 st ägg
  • 350 g strösocker 
  • 1 tsk vaniljextrakt (eller 2 tsk vaniljsocker)
  • 60 g vetemjöl
  • 20 g kakao
  • ¼ tsk salt
Hasselnötskola:
  • 60 g hasselnötter
  • 2½ dl grädde
  • 0,5 tsk salt
  • 150 g socker
  • 25 g smör
Chokladganach:
  • 150 g mörk choklad
  • 1½ dl grädde
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 180 grader.
  • Klä en bakform med bakplåtspapper. Tar du en mindre form får du en tjockare brownie tar du en större får du en plattare så se till att anpassa gräddningstiden efter din bakform.
  • Ha chokladen och smöret i en bunke och smällt det över ett vattenbad.
  • Rör ihop ägg och socker i en bunke.
  • Häll ner den smälta chokladblandningen i äggblandningen.
  • Tillsätt vaniljextrakten och rör ihop.
  • Sikta ner mjöl, kakao och salt. Vänd ihop försiktigt.
  • Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen ca 20-30 min. Kakan ska fortfarande vara ordentligt kladdig när du tar ut den.
  • Låt svalna helt, gärna över natten i kylen.
Hasselnötskola:
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Lägg hasselnötterna i en ugnsfast form.
  • Grädda mitt i ugnen och låt sedan svalna något.
  • Gnugga bort skalet i en kökshandduk.
  • Hacka upp nötterna.
  • Häll grädde och salt i en liten kastrull.
  • Värm på så att det nästan kokar.
  • Häll sockret i en kastrull med tjock botten.
  • Smält sockret på medelvärme tills det blivit gyllenbrunt. Obs. kan gå fort!
  • Häll i grädden i en tunn stråle i sockersmeten medan du rör om ordentligt hela tiden.
  • Låt karamellen sjuda tills du fått en krämig och len karamellsås, ca 10 minuter. Rör då och då, om det blir sockerklumpar ändå så gör det inget, dom smälter sen.
  • Tillsätt smöret lite i taget.
  • Tillsätt sedan hasselnötterna.
  • Häll karamellen över brownien. Hjälp den att fördela sig jämnt med en slickepott om det inte rinner ut själv.
  • Ställ i kylen ca 1 timme.
Chokladganach:
  • Hacka chokladen och lägg den i en skål.
  • Häll grädden i en kastrull och värm på tills den nästan kokar.
  • Häll grädden över chokladen. 
  • Rör ihop tills du har en fin len ganach utan klumpar.
  • Häll ganachen över brownien (medan den är kvar i formen).
  • Ställ i kylen 2-3 timmar innan du skär upp den.
 Klicka gärna på hjärtat nedan om du gillar mina recept❣
 
Bakelse, Bakning, Choklad, Recept | Bakning, Brownies, Recept, bakning, recept | |
#1 - - Heidi:

Wow det bara vattnas i munnen när jag läser detta inlägg, det både låter och ser helt fantastiskt gott ut! Tack för ett bra recept, detta ska jag definitivt pröva baka men jag kan nästan slå vad om att mina bitar kommer vara långt ifrån lika fint uppskurna som dina haha.

Svar: Men gud vad snäll du är TACK! Haha, jag kan skvallra om att det bara är de fina bitarna som hamnar på bild, resten får åka direkt ned i magen ;)
Whisk and Stir

Upp