Briochebullar med blåbär- och färskostfyllning

Hej på er mina vänner!
Idag ska jag bjuda på något som verkligen har det där lilla extra. Oj vad jag ser fram emot att se er reaktion på dessa! Briochebullar med blåbär- och färskostfyllningar!😍 Dom här kära bullarna kan vara det bästa jag har bakat på länge kan jag glatt skryta med!😉
 
Det här var första gången jag bakade briochebullar och dessutom körde jag en kalljäst deg vilket var lite extra spännande och gjorde att allting tog lite extra tid men oj det var det ju värt. Otroligt goda, ni måste helt enkelt testa själva dom är helt fantastiska!😍
 
Gör så här, ca 12 bullar:
  • 200 g ägg (ca 4 st)
  • 300 g vetemjöl
  • 45 g strösocker
  • 15 g jäst
  • 6 g salt
  • 175 g rumsvarmt smör
Blåbär- och färskostfyllning:
  • 75 g rumsvarmt smör
  • 175 g färskost
  • 1 dl florsocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1½ msk majsstärkelse
  • 1 st citron, rivet skal + 1 tsk pressad citron
  • ca 1 dl frysta blåbär
Pensling:
  • 1 st ägg
  • lite vatten
  • 1 nypa salt
Frosting:
  • ca 1 dl florsocker
  • 2 tsk vatten
  • 1 tsk pressad citron
Gör så här:
  • Blanda alla ingredienserna utom det rumsvarma smöret i en bunke (jag använder bunken till min köksmaskin).
  • Kör degen på låg/medelhastighet 10-15 minuter.
  • Tillsätt smöret lite i taget.
  • Kör sedan tills degen blivit glansig och lite elastisk, ca 15 minuter. 
  • Täck bunken med plastfolie och ställ i kylen.
  • Låt stå i 6-12 timmar. 
  • Ta fram degen i rumstemperatur och låt vila i 20 min.
  • Klä en plåt med bakplåtspapper.
  • Dela degen i 12 bitar, ca 60 gram st.
  • Forma till runda bollar och låt vila 5 min.
  • Kavla ut bullarna tills de är ca ½ cm tjocka.
  • Lägg plattorna på de klädda plåtarna.
  • Jäs under bakduk ca 1½ - 2 timmar. 
Fyllning:
  • Vispa smör och florsocker krämigt med elvispen.
  • Tillsätt florsockret och vänd ned.
  • Tillsätt vaniljsocker, majsstärkelse, citronskal och pressad citron. 
  • Ställ i kylen medan bullarna jäser klart.
Baka ut och grädda:
  • Sätt ugnen på 190 grader (varmluftsugn).
  • Lägg fyllningen i en spritspåse med en rund tyll.
  • Stick ner tyllen i varje bulle och fyll med blåbärsfyllningen (du ser när bullen växer lite när du trycker i fyllningen, då är det tillräckligt).
  • Toppa med blåbären.
  • Vispa ihop ägg, vatten och saltet i penslingen.
  • Pensla bullarna med äggblandningen. 
  • Grädda mitt i ugnen 10-12 minuter, tills bullarna fått en fin färg.
  • Låt svalna helt.
Frostingen:
  • Blanda samman alla ingredienser till en tjock och klumpfri frosting. Blir frostingen lite för lös tillsätter du bara mer florsocker tills du har den konsistens du vill ha.
  • Spritsa frostingen över bullarna.
Klicka gärna på hjärtat nedan om du gillar mina recept❣
 
 
Bakning, Bullar, Recept | Briochbullar, Briochbullar med blåbär- och färskostfyllning, Brioche, Bullar, Recept, recept | |
Upp