Spökbakelser

God kväll mina vänner!
Nu är det inte många timmar kvar till Halloween och jag har börjat min nedräkning!😁Jag råkar ju gilla det här med traditioner som ni säkerligen har märkt och kan ju därför inte låt bli att dela med mig av dessa till er. Kvällen till ära blir det lite spökbakelser, inte alls särskilt avancerat men ordentligt uppskattat vill jag lova🤡
 
Recept, ca 4 st:
  • 2 st ägg
  • 1 dl socker 
  • 1½ dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 msk kallt vatten
Fyllning:
Dekoration:
  • 3 dl vispgrädde
  • 1 knivsudd bakpulver
  • 250 g vit sockerpasta eller marsipan
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 250 grader.
  • Klä en plåt med bakplåtspapper.
  • Vispa ägg och socker fluffigt i en bunke.
  • Sikta i vetemjölet och bakpulvret, blanda försiktigt men ordentligt.
  • Tillsätt vattnet och blanda.
  • Sprid ut smeten jämnt på bakplåtspappret.
  • Grädda mitt i ugnen ca 5 minuter.
  • Låt svalna helt.
Montering:
  • Vispa grädden tillsammans med bakpulvret.
  • Stansa ut 12 runda bottnar ur sockerkaksbotten.
  • Lägg 4 st av bottnarna på en bricka alt. varsin liten bakelsekartong.
  • Klicka ut lite sylt på varje botten och jämna till.
  • Lägg en botten över syltlagret.
  • Klicka ut lite vaniljkräm på varje botten och jämna till.
  • Lägg på de sista bottnarna.
  • Spackla de små bakelserna med den vispade grädden och se till att få en liten rund topp. Eftersom du ändå ska täcka med sockerpasta sedan behöver spacklingen inte vara perfekt.
  • Kavla ut sockerpastan och skär ut lite större rundlar (jag använda en skål som mall).
  • Klä de spacklade bakelserna med sockerpastan. 
  • Använd baksidan av en pensel för att göra små gropar i bakelserna. Måla två små ögon med svart pastafärg. Färdiga att servera!
Bakelse, Bakning, Halloween, Recept | Bakelser, Bakning, Halloween, Recept, bakning, recept | |
Upp