Citronkakor

Hej på er!
Tisdag idag och på't igen bara! Veckan rullade igång med dunder och brak igår så nu kör vi ett recept igen. Jag fortsätter på lemon curd-temat och bjuder den här gången på citronkakor. Denna kaka påminner mycket om syltgrottor och receptet på själva kakan har jag hämtat från superduktiga Camilla Hamid (my kitchen stories) som numera är lite av min bak idol😍 Receptet var superbra men fortfarande inte det "perfekta syltgrottor receptet" så jag får leta vidare efter det. Under tiden kan ni passa på att baka dessa och äta typ alla själva som jag gjorde😅
 
Recept:
  • 4½ dl vetemjöl
  • 1 dl socker
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 200 g rumsvarmt smör
  • 1 dl lemon curd till fyllning (recept här)
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175 grader
  • Klä en plåt med bakplåtspapper
  • Blanda vetemjöl, socker, bakpulver och vaniljsockret i en bunke.
  • Tärna smöret och tillsätt det till den torra blandningen.
  • Blanda ihop snabbt tills degen går ihop. Degen ska verkligen precis gå ihop, överarbeta den inte. Skulle det vara så att degen ändå inte går ihop kan du tillsätta lite vatten i taget tills den går ihop.
  • Rulla degen till små bollar.
  • Gör en grop i varje boll.
  • Fyll med lemon curd.
  • Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter, kakorna ska inte få någon färg.
 
Bakning, Kakor, Recept | Bakning, Citronkakor, Kakor, Lemon Curd, Lemon Curd Cookies, Recept, Småkaka, Småkakor, bakning, recept | |
Upp