Napoleonbakelser

Halloj!
Idag har det varit Napoleonbakelsens dag och jag vill tipsa om denna snabbvariant på Napoleon som Jag slängde ihop till eftermiddags fikat. Med färdig smördeg som man kan köpa i frysdisken och marsankräm går dessa i ett riktigt naffs att slänga ihop! De syns att de är hembakta och de var rackarns goda vill jag lova😄
 
Recept, 2 st:
  • 3 st färdiga frysta smördegsplattor
Fyllning:
  • 1 dl marsankräm 
  • 2 dl grädde
Dekoration:
  • 1-2 tsk röd vinbärsgelé
  • 1 dl florsocker
  • 0,5 tsk vatten
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 225 grader.
  • Klä en plåt med bakplåtspapper.
  • Tina smördegen lätt och kavla ut plattorna en aning.
  • Lägg plattorna på plåten och nagga dom ordentligt (mina blåste upp som ballonger ändå så jag fick trycka till dom lite när jag plockade ut dom).
  • Grädda mitt i ugnen i 10 minuter.
  • Låt svalna och dela sedan plattorna till två rektanglar.
Fyllning:
  • Gör i ordning marsankrämen.
  • Vispa grädden.
Montera:
  • Lägg en av plattorna som botten.
  • Spritsa vaniljkrämen på botten.
  • Lägg på en botten till. Spritsa på ordentligt med grädde.
  • Lägg på sista botten med den plana sidan uppåt.
  • Gör iordning alla bakelserna på samma sätt.
Dekorera:
  • Bred den röda vinbärsgelén på toppen av varje bakelse.
  • Blanda samman florsocker och vatten till en tjock glasyr.
  • Lägg lite glasyr ovanpå den röda vinbärsgelén på varje bakelse och sprid ut lite med en palett. Det gör inget att glasyren blandar sig med gelén, det brukar den göra.
Bakelse, Bakning, Recept | Bakning, Napoleon, Napoleonbakelse, Recept, bakning, recept | |
Upp