Toscasnittar

Hej på er!
I starten på en ny vecka och vi är redan inne i April! Det är ju helt sjukt vad fort det går! Till och med vädret börjar kännas lite vårlikt här där jag bor. Hur är det hos er? Har ni massor med snö kvar eller börjar vårblommorna kika upp i rabatterna?
 
Jag har nog sagt det förut men Toscakaka är en av min pappas favoriter. Men det är inte alltid man vill baka en hel toscakaka. Den här gången blev det toscasnittar och det var inte fy skam det heller kan jag säga!😉
 
Ingredienser:
  • 100 g rumsvarmt smör
  • 1 dl strösocker
  • 2 msk mörk sirap
  • 2¼ dl vetemjöl
  • ½ tsk bikarbonat
  • 1 tsk vaniljsocker
Tosca:
  • 50 g smör
  • ¼ dl grädde
  • ¾ dl socker
  • 1 msk vetemjöl
  • 1krm salt
  • 70 g mandelspån
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Ha smör, socker och sirap i en skål och vispa ihop till en krämig massa med elvispen.
  • Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta snabbt ihop till en deg. Arbeta inte degen för länge, den ska precis gå ihop.
  • Rulla degen till en rulle och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
  • Platta till rullen lite lätt.
  • Gör en ordentlig skåra i mitten för fyllningen.
Tosca:
  • Ha smör, grädde och socker i en kastrull. 
  • Sjud under omrörning 3-4 min.
  • Ha i vetemjölet och salt och låt sjuda ca 1 min till.
  • Ha i mandelspånen och blanda samman.
  • Häll toscan i skåran du gjort för den i kakan.
  • Grädda mitt i ugnen i ca 12-15 min. Se till att kakorna är ordentligt genomgräddade på undersidan. Degiga bottnar är ingen höjdare.
  • Låt svalna någon minut innan du skär upp den i lagom stora bitar.
  • Förvara i lufttät burk i rumstemperatur.
 
Tryck gärna på hjärtat nedan om ni gillar mina recept❤
Bakning, Kakor, Recept | Bakning, Kakor, Recept, Småkaka, Småkakor, Snittar, Tosca, Toscasnittar, bakning, recept | |
Upp