Harry Potter tårta

Hej på er alla!
Visste ni att det idag är internationella Harry Potter dagen? Jag är uppväxt med historierna om Harry och hans vänner och älskar dom än idag. Finns liksom ingen tidpunkt som inte passar att se en av filmerna eller läsa om en av böckerna. Jag älskar dom helt enkelt. Och anledningen till att det blivit internationella Harry Potter dagen just idag är att det är den 2 maj som slutstriden på Hogwarts äger rum, så nu har ni lärt er det också om ni inte redan hade koll😉
 
Dagen till ära har jag bestämt mig för att göra en tårta. Närmare bestämt den tårta Hagrid ger Harry på hans 11-års dag!😍 Jag har valt att göra min tårta med chokladbotten och hallonmaräng och blev ju lite lätt kär i den kan jag säga så finns en risk att jag bakar den här till nästa år också!😘
 
Recept:
  • 330 g vetemjöl
  • 400 g strösocker
  • 120 g kakao
  • 10 g bikarbonat
  • 10 g bakpulver
  • 10 g vaniljsocker
  • 10 g salt
  • 3 st rumsvarma ägg
  • 350 g rumsvarm mjölk
  • 180 g neutral olja (tex rapsolja)
  • 300 g nybryggt varmt kaffe
Hallonpuré:
  • 250 g frysta hallon
Hallonmaräng:
  • 4 st äggvitor
  • 220 g socker
  • 1 nypa salt
  • 8 g vaniljsocker
  • 300 g rumsvarmt smör
  • ½ - 1½ dl hallonpuré
Dekoration:
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 150 grader.
  • Smöra och klä formen med bakplåtspapper (jag använde en stor form som var 24 cm).
  • Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
  • Vispa ihop ägg, mjölk och olja för hand i en annan bunke.
  • Tillsätt de torra ingredienserna och rör ihop till en tjock, jämn smet.
  • Rör ner kaffet i omgångar tills allt är i och du fått en tunn smet.
  • Häll smeten i en form/flera formar och grädda mitt i ugnen ca 50 min. Känn med en sticka så att bottnarna är helt genomgräddade.
  • Låt bottnarna svalna helt (över natten fungerar utmärkt, har man gräddat dom bra blir dom inte torra).
Hallonpuré:
  • Häll hallonen i en kastrull och koka upp.
  • Låt koka på medelvärme och mosa dom lite lätt med en sked.
  • När hallonen är varma/mosade tar du av kastrullen från spisen.
  • Pressa hallonen genom en finmaskig sil.
  • Låt hallonpurén svalna helt.
Hallonmaräng:
  • Ha äggvitor, socker, vaniljsocker och salt i en skål över ett vattenbad. Låt sockret smälta medan du vispar lite för hand då och då.
  • Ta bort skålen från värmen när allt socker har smällt och vispa med elvisp tills det har blivit en fin styv maräng som är helt sval. 
  • Vispa sedan ner smöret i omgångar.
  • Tillsätt lite i taget av hallonpurén, vispa in det i marängen och smaka av.
  • Fortsätt tillsätt hallonpuré tills du har den smak du vill ha (jag hade i så mycket jag kunde utan att marängen skar sig, man får testa sig fram).
Sätt ihop tårtan:
  • Jämna till tårtbotten lite lätt, den ska fortfarande ha en svag rundning.
  • Lägg på ett tunt lager med hallonmarängen (ett crumblayer som de proffsiga säger) och ställ tårtan i kylen ca 30 min.
  • Ta ut tårtan och klä in i ett tjockare lager med frostingen.
  • Gör sprickorna i tårtan med baksidan av en livsmedelspensel eller ett modelleringsverktyg.
  • Spritsa dit din text.
  • KLAR! Nu är det bara att njuta och varför inte passa på att slå på en av filmerna till?😘
Bakning, Choklad, Tårtor | Bakning, Choklad, Choklad Tårta, Harry Potter, Harry Potter Tårta, Recept, Tårta, bakning, recept | |
Upp