Rabarberpajen

Hej på er!
Anledningen till att jag har döpt den här pajen till "Rabarberpajen" är för att det här är verkligen "The rabarberpaj" för mig. Den här är helt fantastisk och jag ska erkänna att jag har sluta gjort andra rabarberpajer än denna. Till och med folk som inte tycker om rabarber har sagt att dom gillar den här pajen, denna är helt enkelt bara bäst!😘
 
Det här är min egenkomponerade paj, rabarber, jordgubbar, citron och vit choklad, med min farmors smuldegsrecept. En helt oslagbar kombo!😍 Så jag rekommenderar er verkligen att testa denna nu i helgen, tallrikarna kommer vara barskrapade efter fikat!😍
 
Recept:
  • 125 g smör
  • 1½ dl havregryn
  • 1½ dl socker
  • 1½ dl vetemjöl
Fyllning:
  • 200-300g rabarber
  • 100g jordgubbar
  • 1-2 msk potatismjöl
  • ca 1 msk pressad citron
  • 100g hackad vit choklad/chokladknappar
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 225 grader.
  • Dela smöret i tärningar och lägg i en lite större bunke.
  • Tillsätt havregryn, socker och vetemjöl.
  • Arbeta ihop till en smulig deg med händerna.
Fyllning:
  • Skölj rabarbern och skär den i tunna skivor.
  • Lägg i en lite högre pajform.
  • Dela jordgubbarna och lägg i samma form. 
  • Strö över potatismjölet och blanda runt.
  • Pressa över citronen och strö över chokladknapparna.
  • Fördela smuldegen över jämnt över fyllningen.
  • Grädda mitt i ugnen ca 20 min eller tills pajen har fått en fin gyllene färg.
  • Servera pajen ljummen med vaniljvisp!😋
Klicka gärna på hjärtat nedan om du gillar mina recept❤
 
Bakning, Paj, Recept | Bakning, Paj, Rabarber, Rabarberpaj, Recept, bakning, recept | |
Upp