Min morotskaka

Hej hej hej hemskt mycket hej!
Snart är det midsommar hörrni, förstår ni? Det har gått så himla fort, våren bara sprang förbi, jag hann fasiken knappt med! Men samtidigt så älskar jag ju sommar och värme så jag ska inte klaga. Idag har jag ett recept som jag faktiskt har fått extra mycket beröm för att bjuda er på. Jag hade med mig resterna till jobbet och det var flera stycken som tyckte att det var extra god, så varsågoda!😉
 
Det var faktiskt när det var morotskakans dag som jag passade jag på att baka lite (ja jag vet att det är helt sjukt länge sedan nu men så blir det ibland😂). Det blev en klassisk morotskaka med en mascarpone frosting på. Frostingen (som jag övrigt aldrig brukar få till men den här blev superbra) är fast, krämig och supergod! Jag hade haft den som fyllning i en tårta (det receptet hittar ni här) och fick lite över så jag passade på att använda den som frosting. Skillnaden var att jag tillsatte lite extra citron i den här och mums mums så bra det blev! Här kommer receptet så ni kan smaka själv!😊
 
Recept:
  • 3 st morötter
  • 50 g valnötter
  • 2 st ägg
  • 1¾ dl socker
  • 1½ dl rapsolja
  • 2½ dl vetemjöl
  • ½ tsk bikarbonat
  • ¾ tsk bakpulver
  • 1 nypa salt
  • 1½ tsk kanel
Frosting:
  • 500 g marcarpone
  • 150 g florsocker
  • 16 g vaniljsocker
  • 250 g vispgärdde
  • Rivet skal från 1-1½ citroner
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 180 grader.
  • Klä en form med bakplåtspapper (min var ca 15x20cm).
  • Skala och riv morötterna fint.
  • Hacka valnötterna grovt.
  • Vispa ägg och socker vitt och fluffigt i en bunke, ca 5 min med elvisp.
  • Blanda i oljan.
  • Sikta i de torra ingredienserna.
  • Tillsätt de rivna morrötterna och de hackade valnötterna.
  • Blanda försiktigt men se till att det blir blandat ordentligt.
  • Häll smeten i den klädda formen och grädda mitt i ugnen ca 30-35 min. Prova med en provsticka så att kakan är torr.
  • Låt kakan svalna helt i formen.
Frosting:
  • Ha mascarpone, florsocker och vaniljsocker i en bunke och vispa ihop lite lätt med en elvisp.
  • Rör ner grädden lite i taget.
  • Vispa tills du har en fast och fin mascarponekräm.
  • Tillsätt citronskalet och blanda väl.
  • Bred frostingen över morotskakan. 
  • Skär upp i bitar och njut!
Bakning, Mjuka kakor, Recept | Bakning, Min morotskaka, Morot, Morotskaka, Recept, bakning, recept | |
Upp