Pappas banankaka

God morgon på er!
Nu är jag tillbaka med ett favoritrecept! Idag vill jag dela med mig utav ett recept som jag vuxit upp med. Det här är Pappas banankaka!😍 Pappa bakar den alltid i en rund kakform och ställer den sedan upp och ned på en skärbräda i glas med små engelska hus på. Den första som skär en bit lägger den lilla blå tandade kniven ovanpå kakformen och sedan står den på köksbänken hela dagen så att vem som helst kan gå och ta sig en bit när dom vill. Krukset när vi var små var bara att min lillebror älskar den här kakan och då kunde man komma på kvällen och lyfta på formen bara för att upptäcka att kakan var slut. Då hade han gluffsat i sig halva själv!😂
 
Pappa bakar inte jättemycket men när han bakar så är det banankaka 9 gånger av 10 och den är helt fantastisk! Den görs på 3 st mogna bananer (de kan till och med vara helt övermogna så ingen panik) när jag har bananer som börjar bli fula brukar jag mosa ned tre stycken med en gaffel och lägga i en liten burk i frysen. Sen är det bara att ta fram dom och tina när du ska baka, helt perfekt! Du slipper slänga mat och sedan sliper du vänta på att bananerna ska bli perfekta😉
 
 
Recept:
  • 125 g smör
  • 2½ dl socker
  • 3 mogna bananer
  • 2 ägg
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 tsk bikarbonat
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 dl mjölk
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Smält smöret.
  • Vispa ägg och socker tillsammans.
  • Tillsätt det smälta smöret och blanda.
  • Sikta i vetemjöl, bikarbonat, vaniljsocker och bakpulver.
  • Tillsätt mjölk och rör försiktigt samman till en smet.
  • Mosa bananerna och rör ned dem i smeten
  • Smörj och bröa en springform.
  • Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen 30-40 min.
  • Provstickan ska nästan vara helt torr när du tar kakan ur ugnen.
 
Klicka gärna på hjärtat nedan om du gillar mina recept❤
Bakning, Mjuka kakor, Recept | Bakning, Banankaka, Mjuk Kaka, Mjuka Kakor, Recept, bakning, recept | |
Upp