Kolasnittar

God morgon på er!
För några år sedan (ja, ganska många år sedan nu) jobbade jag inom hemtjänsten, jag hade då också chansen att få jobba på en daglig verksamhet. Det var verkligen den bästa tiden på det jobbet. Det var så himla mysigt att få träffa pensionärerna på dagarna och hitta på massor med skoj. Det dröjde inte lång tid innan jag kom på att jag kunde baka åt dom också. Så de mornar jag hade öppning passade jag även på att sätta igång med ett kakbak innan alla kom, bonus blev dessutom att det luktade helt fantastiskt när alla började dropa in. Jag bakade alltid dessa kakor och pensionärerna älskade dom. Det är "vanliga" kolasnittar eller Knäcksnittar som det står i min gamla hemkunskapsbok som jag hämtat receptet ur. 
 
Sen dess har dessa även blivit en favorit hos mig och det finna ju en anledning till att de är en riktig klassiker i kakvärlden. De är ju så goda!😁
 
Recept:
  • 100 g rumsvarmt smör
  • 1 dl socker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1 msk ljus sirap
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 ½ dl vetemjöl
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Klä en plåt med bakplåtspapper.
  • Rör smöret och sockret poröst med en träsked.
  • Tillsätt vaniljsocker, sirap och bakpulvret.
  • Blanda samman.
  • Tillsätt sedan nästan allt vetemjöl, spar lite till utbakningen.
  • Arbeta ihop till en hanterbar deg.
  • Dela degen i två delar.
  • Lägg upp på lätt mjölat bakbord och rulla ut till två längder.
  • Flytta över längderna till den klädda plåten.
  • Platta till längderna lite med ett finger.
  • Grädda mitt i ugnen ca 15 min eller tills de fått en fin gyllenbrun färg.
  • Låt svalna ett par minuter innan du skär snittarna, men inte för länge för då blir det svårt att skära dom!
  • Låt svalna helt på plåten.
Bakning, Kakor, Recept | Bakning, Kakor, Knäckkakor, Kolasnittar, Recept, Småkaka, Småkakor, Snittar, bakning, recept | |
Upp