30-års tårta!

Hej hopp på er alla!
Tisdag och jag önskar det vore fredag. I helgen tog jag det mest lugnt. Det blev lite träning och så passade jag på att njuta lite av solen. Dessutom passade vi på att måla klart vårt sovrum. Det blev skogsgrönt och blir så himla fint! Kan hända att ni får se det som bakgrund i mina fotografier i framtiden😉
 
I torsdags fyllde min sambo hela 30-år! Det är helt sjukt vad tiden går fort! I höst har vi redan varit tillsammans i 9 år liksom! I alla fall så älskar han kardemumma, så jag passade på att baka en kardemummatårta med blåbär till honom (receptet kommer från duktiga Linda Lomelinos). Själv är jag inte så mycket för kardemumma men han gillade den så då är jag nöjd😊
 
Recept:
  • 3 st stora ägg
  • 3 dl strösocker
  • 1 dl mjölk
  • ½ tsk vaniljpulver
  • 1-2 tsk nystött kardemumma
  • 2 tsk bakpulver
  • 3 dl vetemjöl
Blåbärssylt:
  • 500 g frysta blåbär
  • 2 dl syltsocker
  • 1 dl strösocker
  • 1 st vaniljstång
Yoghurtfrosting:
  • 4 dl turkiskyoghurt
  • 2 dl vispgrädde
  • 2-6 msk strösocker (efter smak)
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Smörj och klä två formar ca 16-18 cm i diametern.
  • Vispa ägg och socker pösigt i maskin, ca 5 min.
  • Ha mjöl och vaniljpulver i en kastrull, värm försiktigt. Den ska inte koka!
  • Tillsätt den varma mjölken till äggblandningen och blanda ihop.
  • Stöt kardemummakärnorna i en mortel.
  • Blanda kardemummakärnorna, bakpulvret och vetemjölet i en skål.
  • Sikta ner mjölblandningen i ägg- och mjölksmeten. 
  • Blanda samman smeten försiktigt.
  • Häll smeten i formarna.
  • Grädda mitt i ugnen ca 50 min. Provstickan ska vara torr, då är bottnarna klara.
Blåbärssylt:
  • Blanda blåbär, syltsocker och strösocker i en stor kastrull.
  • Dela vaniljstången och skrapa ut fröna.
  • Tillsätt vaniljfröna och även stången till blandningen i kastrullen.
  • Koka försiktigt upp under omröring.
  • Låt sjuda 10-15 min.
  • Skumma av sylten.
  • Ta ur vaniljstången.
  • Häll upp på väl rengjord glasburk med lock.
  • Förvara i kylen.
Yoghurtfrosting:
  • Häll alla ingredienserna i en skål.
  • Använd en elvisp och vispa upp till en bredbar frosting.
Sätt ihop tårtan:
  • Dela varje botten i två delar
  • Lägg en av delarna på en tårtbricka.
  • Bred ett tunt lager med vaniljfrosting över botten.
  • Spritsa en tun ring med frosting vid kanten (så att sylten inte kan rinna ur).
  • Bred ut blåbärssylt i ringen.
  • Lägg på en botten till och upprepa proceduren.
  • När du använt tre bottnar lägger du den sista botten överst med snittytan nedåt.
  • Spackla tårtan med yoghurtfrostingen.
  • Dekorera efter smak, jag valde att göra ränder i frostingen, sätta dit tre ljus, strössel och marängen. Men varför inte köra med färska blåbär ovanpå och en vimpel kanske? Du bestämmer😄
 
Bakning, Recept, Tårtor | Bakning, Kardemummatårta, Kardemummatårta med blåbär, Recept, Tårtor, bakning, recept | |
Upp