Kallrörd jordgubbssaft

Hej på er alla!
Hoppas ni har en bra sommar även om det varma vädret verkar ha kommit av sig lite så här på slutet. Jordgubbssaft är något som verkligen hör sommaren till för mig och min farmor gör antagligen världens godaste jordgubbssaft och ni har så himla tur för jag ska dela med mig av receptet till er!! Dessutom är den enkel att göra och att ha halva kylen full med koncentrerad jordgubbssaft (eller hallonsaft, funkar nämligen precis lika bra på hallon!) är himmelskt!😍
 
Recept:
  • 1 liter jordgubbar
  • 1 liter vatten
  • 1½ kg socker
  • 30 g citronsyra (alt. 20 g vinsyra)
Gör så här:
  • Lägg jordgubbarna i en stor bunke.
  • Mosa jordgubbarna, jag använde mig av en potatispress och det var perfekt.
  • Koka upp vatten.
  • Slå det kokande vattnet över de mosade jordgubbarna.
  • Låt stå ett dygn.
  • Sila av saften.
  • Tillsätt sockret och citronsyran (eller vinsyran).
  • Rör tills allt socker har smält.
  • Häll upp på väl rengjorda flaskor och förvara i kylen.
Spä ut saften men valfri mängd vatten och häll upp i ett stort glas fyllt med is vid servering😋
 
Klicka gärna på hjärtat nedan om du gillar mina recept❤
 
Bakning, Dryck, Recept | Dryck, Jordgubbar, Jordgubbssaft, Kallrörd jordgubbssaft, Recept, Saft, recept | |
Upp