Äppelmuffins med crumble

Hej på er!
Tisdag och veckan är igång igen. Ingen rast ingen ro, vi kör på för fullt! Även mitt pågående projekt med att använda upp alla äpplen är i full gång. Den här gången blev det muffins, jag vet inte riktigt varför men jag blev bara så otroligt sugen på att baka muffins, måste vara för att jag hittade så fina muffinsformar i lådorna när jag plockade inför flytten (jajamensan jag ska flytta men mer om det, och det nya köket, kommer senare!😉).
 
Sen ganska lång tid tillbaka har jag varit sugen på att testa att baka muffins med crumble, så varför inte passa på att slå två flugor i en smäll, vilket jag såklart gjorde! Jag hittade ett grundrecept av duktiga Roy Fares som jag utgick ifrån. Detta blev resultatet, jag säger bara MUMS!😍 Antagligen de godaste äppelmuffinsen jag någonsin ätit. Gav bort några till några vänner och de tyckte lika!😄
 
Recept:
  • 3-4 st äpplen
  • 100 g smör
  • 2 st ägg
  • 3 dl farinsocker
  • 7 dl vetemjöl
  • 2 tsk hemgjort vaniljsocker
  • 3 tsk bakpulver
  • 1½ tsk kardemumma
  • 3 dl mjölk
Crumble:
  • 75 g smör
  • 1 dl strösocker
  • 1¾ dl havregryn
  • 1 msk mald kanel
  • ½ dl vetemjöl
Gör så här.
  • Sätt ugnen på 180 grader.
  • Ställ ca 15 muffinsformar i en muffinsplåt (har du inte plats för 15 muffins i din plåt kan du grädda muffinsen i omgångar istället). 
  • Skala äpplena och skär dom i skivor.
  • Smält smöret i en kastrull.
  • Vispa ägg och farinsocker vitt och pösigt.
  • Blanda alla de torra ingredienserna i en bunke.
  • Rör ner både mjölblandningen och mjölken i äggsmeten i omgångar.
  • Rör sist ner smöret.
  • Fyll muffinsformarna till ca ¾.
  • Tryck ner 3-4 äppelbitar i varje muffins.
Cruble:
  • Smält smöret i en kastrull.
  • Tillsätt alla de övriga ingredienserna i kastrullen och arbeta ihop till en smulig deg med en sked.
  • Grädda mitt i ugnen ca 20-25 min, provstickan ska vara torr när du tar ut dom.
Låt svalna en aning innan ni hugger in!😄
 
Bakning, Muffins, Recept | Bakning, Muffins, Recept, Äppelmuffins, Äppelmuffins med crumble, Äpple | |
Upp