Klassisk kladdkaka

God kväll allesammans!
 
Idag tänker jag naturligtvis bjuda på mitt bästa recept på kladdkaka. Det är ju kladdkakans dag! Den här kladdkakan har jag verkligen vuxit upp med, det var antagligen det första jag lärde mig att baka och ibland kan jag säga att den inte ens hann in i ugnen innan den var slut, så god är smeten! Min bror brukar fortfarande göra bara smeten och sätta sig med en sked och äta direkt ur bunken. Och den är verkligen farligt god!😋
 
Jag gräddar alltid den här kladdkakan lite extra i underkant för att jag vill att den ska vara riktigt kladdig i mitten och den är fortfarande ganska lös precis mitt i när jag tar ut den ur ugnen. När du sedan låter den svalna och stå i kylen över natten så blir den lite fastare men ändå sådär perfekt kladdig! Jag lyckas aldrig hålla mig så det är alltid de sista små resterna som får stå i kylen över natten men då blir iaf de perfekt kladdiga!😉
 
Åh, jag älskar verkligen kladdkaka!😍
 
Recept:
  • 100 g smör
  • 2 dl socker
  • 2 st Ägg
  • 1 krm salt
  • 1½ tsk vaniljsocker
  • 4 msk kakao
  • 1½ dl vetemjöl
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 160 grader.
  • Smöra och mjöla en form ca 20 cm i diameter.
  • Smält smöret i en kastrull.
  • Tillsätt alla övriga ingredienser och blanda samman till en trögflytande smet.
  • Häll smeten i formen.
  • Grädda längst ned i ugnen i ca 20-25 min. Kanterna på kakan ska ha hunnit blivit fasta men när du skakar den lite ska mitten vara lös, då blir den perfekt!
  • Ät kakan lite ljummen eller låt svalna helt innan du ställer in den i kylen över natten för att sätta sig (sista alternativet är bara för dom med riktigt bra tålamod!) 
Jag brukar äta min kladdkaka precis som den är, men om jag vill lyxa till den någon gång så kan jag ha lättvispad grädde till, oftast hinner jag dock inte ta fram det innan den är slut. Mums!😄
Bakning, Choklad, Kladdkakor, Recept | Bakning, Kladdkaka, recept | |
Upp