Citron- och jordgubbs-dammsugare

Halloj!
Nu är det ju verkligen snart påsk! Så himla mysigt! Påsken är för mig alltid början på våren och varmare tider med långa ljusa dagar. Jag älskar det!
 
Varför inte passa på att bjuda på något riktigt gott och pastelligt nu till påsk? Jag har bakat dom här citron och jordgubbsdammsugarna och dom blev väldigt omtyckta! Speciellt av min sambo som annars inte är särskilt förtjust i vanliga dammsugare, så det tyckte jag var lite extra roligt. Nu med påsken och förhoppningsvis lite ledighet till er alla där ute så passar det ju helt perfekt med att baka lite extra! ;)
 
Recept:
  • 50 g rumstempererat smör
  • ½ dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 st citron, rivet skal
  • ½ citron, den pressade saften
  • 2-4 dl smulad sockerkaka alt. ljusa kakor/ tårtbotten
  • 1½ msk koncentrerad jordgubbssaft
Garnering:
  • ca 100 g marsipan
  • ca 50 g vit choklad
Gör så här:
  • Lägg smör, florsocker, vaniljsocker, citronskal och citronsaft i en bunke.
  • Vispa till en krämig massa med elvisp.
  • Tillsätt kaksmulorna lite i taget tills du har en konsistens som du tycker är bra, den ska vara så pass fast att den går att rulla. 
  • Smaka av med saften (blir det lite för mycket saft så är det bara att tillsätta mer kaksmulor)
  • Rulla ut en eller ett par längder av smeten i den tjocklek du själv tycker passar.
  • Ställ rullarna i kylen ca 20-30 min.
  • Kavla under tiden ut marsipanen.
  • Lägg rullarna på marsipanen och täck hela med marsipan.
  • Skär i passande storlek och ställ i kylen.
  • Smält den vita chokladen i mikron eller i vattenbad. 
  • Doppa ändarna på dammsugarna i den smälta chokladen och ställ sedan att stelna
Ta fram och skäm bort dina gäster med något som jag lovar kommer att bli en riktig hitt! :D
Bakelse, Bakning, Godbitar, Recept | Bakelser, Bakning, Citron- och jordgubbs-dammsugare, Dammsugare, Godbitar, recept | |
Upp