Brownie

Då var det dags igen! Jag tänkte dela med mig av ett av mina favoritrecept till er nämligen på en brownie. Jag hade fått för mig att jag inte tyckte om brownie innan jag bakade det här receptet, det gick över efteråt kan jag säga! :D
 
Det här receptet är helt fantastiskt, massor av choklad och mastig som sjutton, väldigt praktiskt om man har många över eller om man bara har ett omättligt sug efter choklad. Dessutom kan du tillsätta ungefär 150 g rostade valnötter om du känner för det men jag brukar göra den utan. Men varför inte låta fantasin skena och garnerna den med lite extra färska bär eller något annat mumsigt? Här kommer nu äntligen receptet så det är bara att sätta igång och börja baka! :)
 
Recept:
  • 250 g + 200 g mörk choklad
  • 120 g smör
  • 4 st ägg
  • 350 g strösocker
  • 60 g vetemjöl
  • 20 g kakao
  • ¼ tsk salt
  • 1 tsk vaniljextrakt (eller vaniljsocker)
Chokladganache:
  • 200 g mörk choklad
  • 75 g osaltat smör
  • 2½ dl vispgrädde
  • 40 g flytande honung
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 180 grader.
  • Klä en bakform med bakplåtspapper. Tar du en mindre form får du en tjockare brownie tar du en större får du en plattare så se till att anpassa gräddningstiden efter din bakform.
  • Ha 250 g av den mörka chokladen samt smöret i en bunke och smällt över ett vattenbad.
  • Hacka resten av den mörka chokladen.
  • Rör ihop ägg och socker i en bunke.
  • Häll ner den smälta chokladblandningen i äggblandningen och rör ihop.
  • Sikta ner mjöl, kakao och salt. Vänd ihop försiktigt.
  • Vänd ned den hackade chokladen.
  • Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen ca 20-30 min. Kakan ska fortfarande vara ordentligt kladdig när du tar ut den.
  • Låt svalna helt, gärna över natten i kylen.
Chokladganache:
  • Hacka chokladen och lägg den i en bunke tillsammans med det osaltade smöret.
  • Häll vispgrädden och honungen i en kastrull och koka upp.
  • Ta av kastrullen och häll den varma vätskan över chokladen och smöret.
  • Rör ihop tills chokladen och smöret har smält och du har en len fin ganache.
  • Kontaktplasta ganaschen och låt stå i rumstemperatur tills den svalnat helt och blivit tjock, gärna över natten.
Toppa din brownie med ganachen och eventuellt annat gott innan servering.
 
 
Bakning, Choklad, Mjuka kakor, Recept | Bakning, Botten, Brownies, Dekoration, recept | |
Upp