Churros

Hej på er alla!
Äntligen har jag något nytt att bjuda er på. Churros, hur gott är inte det! Alldeles nyfriterade och frasiga! Dessutom är det ju perfekt att ha i kylen om man inte vill fritera all smet direkt. Då är det bara att ta fram och fritera ett gäng så fort man blir sugen :)
 
Till mina churros brukar jag göra den här kolasåsen. Dom passar helt perfekt ihop. Dessutom brukar jag dela satsen med kolasås och smälta 50 g choklad och blanda ner i den enda. En salt chokladkolasås är precis så gott som det låter!
 
När jag friterar mina churros så använder jag en stjärntyll i min spritspåse. Dels för att det blir så fint och dels för att jag har märkt att "gräddningen" faktiskt blir bättre när man använder den. Det du måste vara lite extra försiktigt med är den varma oljan du friterar i. Ha ett lock till hands, spritsa ner churrosen i oljan och klipp av dom försiktigt så att det inte skvätter.
 
Recept:
  • 300 g vatten
  • 25 g smör
  • 5 g salt
  • 15 g strösocker
  • 150 g vetemjöl
  • 2 st ägg
  • ca 400 g vegetabilisk olja till friteringen
  • 1 dl strösocker till garnering
  • ½ dl kanel till garnering
Gör så här:
  • Koka upp vatten, smör, salt och socker i en kastrull.
  • Låt kastrullen stå kvar på plattan och tillsätt mjölet och arbeta degen med en träslev tills den släpper kanterna. 
  • Ta av kastrullen från platten och stjälp över degen i en hushållsassistent (alt. kör den med elvispen och använd degkrokarna).
  • Tillsätt 1 ägg i taget och låt den knådas lite mellan gångerna.
  • Sätt en stjärntyll i en spritspåse och fyll på med smeten. 
  • Värm oljan till ca 170-180 grader.
  • Spritsa försiktigt churrosarna rakt ner i den varma oljan och klipp av med sax när du tycker dom är lagom långa, "lägg" churrosen ner i oljan så att det inte stänker.
  • Ta en djup tallrik och lägg i lite hushållspapper.
  • Fritera churrosen i några minuter tills de fått en gyllengul färg, kom ihåg att vända på dom lite då och då.
  • Ta upp churrosen och lägg dom i djuptallriken med hushållspappret. 
  • Häll socker och kanel i en djuptallrik och blanda runt.
  • Låt rinna av några minuter innan du rullar dom i socker och kanel.
Ät medan dom är nyfriterade! Doppa i såserna och njut! :D
 
Bakning, Efterrätt, Recept | Bakning, Churros, Kolasås, Salt kolasås, recept | |
Upp